Naar aanleiding van meldingen vanuit ‘het veld’, bezorgde burgers, actievoerende groepen, alerte donateurs, komt de Monumentencommissie in actie. Zij onderzoekt welke hulp geboden is, die kan variëren van een informatief telefoongesprek tot een jarenlange begeleiding van projecten.

Melden bedreigd groen erfgoed

Signaleert u een probleem?

De commissie heeft een monitorfunctie: het signaleren van problemen in het behoud en beheer van historische en actuele tuinen en parken, het mobiliseren van overheden en de publieke opinie zodra die in de knel dreigen te geraken. Deze activiteit betreft niet uitsluitend particuliere tuinen maar ook het openbaar groen, zoals stadsparken en begraafplaatsen.

Wilt u de monumentencommissie op de hoogte stellen van tuinen of parken die geheel of gedeeltelijk in hun voortbestaan worden bedreigd, dan kan dat door onderstaand formulier in te vullen. De momumentencommissie zal vervolgens contact met u opnemen.

De NTs zet zich in voor tuinen en parken, echter niet voor individuele bomen. De Nederlandse Bomenstichting zet zich in voor behoud van bomen en biedt advies en ondersteuning aan particulieren bij dreigende kap, verwaarlozing ed. U kunt de Bomenstichting telefonisch bereiken op werkdagen tussen 9 en 17 uur op 020-3306008 of via email info@bomenstichting.nl Op de website van de Bomenstichting kunt u meer lezen over hun werk: http://www.bomenstichting.nl

• Melden bedreigd groen