NTs dit weekend op tuinbeurs Paleis het Loo

Een van de meest bijzondere voorbeelden van groen erfgoed zijn de tuinen van Paleis Het Loo. Komend weekend, 29 en 30 september zijn de tuinen voor...

Het nieuwe Tuinjournaal is uit!

Thema is deze keer 'groenkennis behouden'. De redactie heeft gekeken wat er in Nederland gebeurt om hiervoor te zorgen. Met een antwoord op vragen als: hoe onderwijzen groendocenten hun leerlingen hierover? Waar bewaren ze belangrijke collecties kaarten en tekeningen? En wie beheren de 95 plantencollecties in Nederland? Enkele tuinbazen komen aan het woord. Verder natuurlijk weer aandacht voor de activiteiten van onze excursie-, monumenten- en opentuinencommissie.

Tuin van de maand september: Tuin aan het Boord

Tuin van de maand is deze keer Tuin aan het Boord in Nuenen. Alle jaargetijden mooi en speciaal geopend op 18 september.

NTs teleurgesteld in bomenkwestie

De NTs is door de gemeente Den Haag niet ontvankelijk verklaard in de kwestie van de herbeplanting met bomen aan de Scheveningseweg. Reden: die weg is geen tuin of park, en de NTs gaat volgens haar statuten over ‘tuinen en parken, waaronder groen erfgoed’. Aldus de gemeente Den Haag. Inderdaad, geen tuin of park, maar is er iets uitdrukkelijker ‘cultuurhistorisch groen erfgoed’ dan deze beboomde zeventiende-eeuwse weg? Aangelegd volgens een ontwerp van Huygens? En wie gaat daar dan wèl over?

Piet Bakker neemt afscheid van de MC

Tijdens een feestelijke vergadering heeft Piet Bakker afscheid genomen van de Monumentencommissie. De voorzitter van de MC, Annemiek Tromp, reikte hem de erespeld van de NTs uit. Gelukkig zal hij – hopelijk nog heel lang - op afstand de commissie met zijn adviezen terzijde blijven staan, adviezen die gebaseerd op zijn buitengewone kennis en zijn jarenlange intensieve betrokkenheid bij de NTs en vooral de MC.

Laatste plekken vrij bij het mini-symposium Tuinen Mien Ruys/NTs

Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar voor het symposium ‘Wat te doen met ontworpen groen?’ op vrijdagmiddag 24 augustus in Dedemsvaart, georganiseerd door Stichting Tuinen Mien Ruys en de Nederlandse Tuinenstichting dus geef je nu snel op!

17 tuinen en een buurtmoestuin opgeknapt tijdens Sociaal Tuinieren dag in Amsterdam Zuidoost

Op 7 juni zijn circa 45 enthousiaste vrijwilligers van het bedrijf Pernod Ricard Nederland tijdens hun jaarlijkse Responsib'All Day aan de slag gegaan met een grote Sociaal Tuinieren dag in Amsterdam Zuidoost.

Vacature (freelance) meewerkend hoofdredacteur Tuinjournaal & eindredacteur Open Tuinengids

Heb je journalistieke en redactionele ervaring en wil je graag werken voor de belangrijkste communicatiemiddelen van de NTs, dan horen wij graag van je.

Tuin van de maand augustus: Tuin Polhuis

Tuin "Polhuis" is de Tuin van de Maand augustus. Deze tuin is het resultaat van twee gedreven plantenliefhebbers en is gelegen in het landelijke dorp Ermelo. (Open Tuinengids nr 128)

Groningen trekt omstreden bouwvergunning in

Groningen trekt de vergunning in, die de bouw van acht appartementen mogelijk zou hebben gemaakt in de tuin van Klein Toornvliet. De NTs had samen met anderen daartegen geprotesteerd - en dat heeft geholpen!

Volgende pagina »