Studiedag klimaatadaptatie bijzondere tuinen 26 augustus

De NTs organiseert samen met sKBL een studiedag over de gevolgen van de klimatologische veranderingen voor bijzondere tuinen en welke aanpassingen zij vragen.

Groene Monumentendag 14 en 15 september

Omdat de NTs vindt dat er tijdens de Open Monumentendag op 14 en 15 september meer aandacht moet zijn voor groen erfgoed, heeft de NTS 11 buitenplaatsen en tuinen uitgenodigd om hun poorten te openen voor het grote publiek.

Handen in de aarde op 28 juni a.s.

Op vrijdag 28 juni a.s. heeft Sociaal Tuinieren weer een projectdag gepland in de Bloemenbuurt in Amsterdam. Van 13 - 17.30 steekt iedereen de handen uit de mouwen om de buurt te helpen bij het vergroenen van de wijk. Wil je ook meedoen? Geef je dan nu op bij  robertien.aberson@gmail.com

Cultureel event in Drenthe

De NTs organiseert samen met Landschapsbeheer Drenthe het event Drentse landgoederen in beeld op 23 juni. Op Landgoed Bosch en Vaart in Vries zal de eigenaar een rondleiding geven en vertellen over de historie. Verder geeft Joost Meijer een gitaarconcert in de orangerie.

Grote zorgen om dreigende sluiting Domies Toen

De NTs heeft met grote zorg kennis genomen van het voorgenomen besluit van het bestuur van Domies Toen in Pieterburen om met ingang van 1 oktober 2019 de botanische tuin te sluiten vanwege onvoldoende financiële middelen om de tuin in stand te houden. De NTs vindt dat dit belangrijke cultuurhistorisch erfgoed in het noorden met haar unieke stinsenflora en beplanting niet verloren mag gaan voor de huidige en toekomstige generaties.

Verborgen buitenplaatsen weer zichtbaar

Voor de excursie naar Walcheren 15 juni a.s. zijn nog een paar plekken vrij dus geef je snel op! Tijdens de VOC tijd waren er op Walcheren een paar honderd buitenplaatsen, omdat Middelburg een van de belangrijkste havensteden was van Nederland. Gedurende de eeuwen zijn bijna alle buitenplaatsen verdwenen en er zijn er nog maar een paar over. Ga mee met de NTs naar deze 'verborgen' buitenplaatsen en ontmoet enthousiaste eigenaren die ons laten zien hoe zij werken aan het herstel en het toekomstbestendig maken van hun buitenplaats.

NTs pleit voor aandacht voor groen erfgoed bij ontwikkeling kerkenvisies.

De NTs vindt het belangrijk dat bij het opstellen van de kerkenvisies groen erfgoed meteen in de plannen wordt betrokken. Gemeenten en kerkeigenaren kunnen daardoor strategisch anticiperen op de ontwikkeling van het groene erfgoed rondom kerken.

NTs weer in het geweer tegen Groningse plannen

Enige tijd geleden heeft de NTs, net als Heemschut en omwonenden, bezwaar gemaakt tegen de desastreuze nieuwbouw van acht appartementen in de monumentale tuin van Klein Toornvliet aan de Verlengde Hereweg in Groningen. De gemeente kon toen, gezien de kracht van alle argumenten, eigenlijk niet anders dan de vergunning intrekken. Maar helaas:

Groen Monument van de Maand

Deze maand attendeert de Commissie Groen Erfgoed (CGE) van de NTs u graag op het historische landschapspark Overtuin Bisdom van Vliet in Haastrecht. Het openbare park ligt aan de Hoogstraat en is door die straat gescheiden van het imponerende achttiende-eeuwse woonhuis van eertijds de familie Bisdom van Vliet.

Spring is in the air!

Ben je donateur van de Nederlandse Tuinenstichting of abonnee van  Onze Eigen Tuin dan kun je je nog tot maandag 25 maart a.s. inschrijven voor de excursie ‘Naar de bollen’. Ga met ons mee naar bollenbedrijf JUBHolland, landgoed Calorama in Noordwijk en museum “de Zwarte Tulp”

Volgende pagina »