Verborgen buitenplaatsen weer zichtbaar

Voor de excursie naar Walcheren 15 juni a.s. zijn nog een paar plekken vrij dus geef je snel op! Tijdens de VOC tijd waren er op Walcheren een paar honderd buitenplaatsen, omdat Middelburg een van de belangrijkste havensteden was van Nederland. Gedurende de eeuwen zijn bijna alle buitenplaatsen verdwenen en er zijn er nog maar een paar over. Ga mee met de NTs naar deze 'verborgen' buitenplaatsen en ontmoet enthousiaste eigenaren die ons laten zien hoe zij werken aan het herstel en het toekomstbestendig maken van hun buitenplaats.

NTs pleit voor aandacht voor groen erfgoed bij ontwikkeling kerkenvisies.

De NTs vindt het belangrijk dat bij het opstellen van de kerkenvisies groen erfgoed meteen in de plannen wordt betrokken. Gemeenten en kerkeigenaren kunnen daardoor strategisch anticiperen op de ontwikkeling van het groene erfgoed rondom kerken.

NTs weer in het geweer tegen Groningse plannen

Enige tijd geleden heeft de NTs, net als Heemschut en omwonenden, bezwaar gemaakt tegen de desastreuze nieuwbouw van acht appartementen in de monumentale tuin van Klein Toornvliet aan de Verlengde Hereweg in Groningen. De gemeente kon toen, gezien de kracht van alle argumenten, eigenlijk niet anders dan de vergunning intrekken. Maar helaas:

Groen Monument van de Maand

Deze maand attendeert de Commissie Groen Erfgoed (CGE) van de NTs u graag op het historische landschapspark Overtuin Bisdom van Vliet in Haastrecht. Het openbare park ligt aan de Hoogstraat en is door die straat gescheiden van het imponerende achttiende-eeuwse woonhuis van eertijds de familie Bisdom van Vliet.

Spring is in the air!

Ben je donateur van de Nederlandse Tuinenstichting of abonnee van  Onze Eigen Tuin dan kun je je nog tot maandag 25 maart a.s. inschrijven voor de excursie ‘Naar de bollen’. Ga met ons mee naar bollenbedrijf JUBHolland, landgoed Calorama in Noordwijk en museum “de Zwarte Tulp”

Cover Open Tuinengids van tuinfotograaf James McGrath

Het weelderige coverbeeld voor de Open Tuinengids 2019 is geschoten op landgoed DeWiersse door de New Yorkse fotograaf James McGrath.

Excursieprogramma voor 2019 online!

Alle donateurs kunnen zich vanaf nu weer inschrijven voor het jaarlijkse excursieprogramma van de NTs.

NTs-fietsroute naar toekomstig groen erfgoed

De fietsroute 'Groene historie, groene toekomst; een nieuwe blik op tuinen in Amsterdam' voert langs publieke parken en tuinen die na 1985 zijn aangelegd of ingrijpend zijn gerenoveerd. Deze 40 plekken in Amsterdam kunnen in de toekomst mogelijk tot ons groen erfgoed gerekend worden. Fiets deze route en kijk voortaan met andere ogen naar stedelijk groen!

Open Tuinengids 2019 nu ook in de losse verkoop

Bij NTs donateurs valt de Open Tuinengids 2019 dit weekend op de mat. De gids is dit jaar dikker dan ooit: er staan meer dan...

Tuinjournaal maart is uit!

Onder de bezielende leiding van onze nieuwe hoofdredacteur Maartje den Breejen (voorheen chef Kunst bij Opzij en kunstredacteur Parool) luiden we in het maartnummer van het Tuinjournaal de lente in met het thema: Nieuwe scheuten.

Volgende pagina »