verslag Sociaal Tuinieren tijdens NLdoet

Sociaal Tuinieren tijdens NLdoet in de Dichtersbuurt

Op vrijdag 9 maart ging een enthousiaste groep vrijwilligers van ingenieursbureau Arcadis aan de slag om zes tuinen op te knappen in het kader van NLdoet, gefaciliteerd door het project Sociaal Tuinieren (ST).

Rob Spithorst, de gastvrije buurtvrijwilliger in de Dichtersbuurt, had samen met NTs tuinontwerpster Hanneke Jager de tuinen van te voren geselecteerd. Carlo de Waal van Stichting Present zorgde voor alle benodigde gereedschappen en de overheerlijke lunch. Het wijkgebouw van Eigen Haard fungeerde als verzamelpunt. Vanwege het zonnige en aangename weer kon de dag optimaal benut worden.

Na iedere tuin-opruim-dag zijn bewoners enorm blij met hun opgeruimde tuin. ‘Wat een verschil! Ik had vroeger altijd een tuin, maar op een gegeven moment kwam ik aan tuinieren niet meer toe.’ vertelt een man (85). Hij houdt echter nog steeds van tuinieren. Hij kijkt mee tijdens de werkzaamheden en geeft dan ook graag bij de vrijwilligers aan welk tuinwerk ze kunnen doen. Ook in andere tuinen was er leuk contact tussen vrijwilligers en bewoners.

Het ST project is jaarlijks in de Dichtersbuurt (woningcorporatie Eigen Haard) actief. Na het opknapwerk worden de tuintjes wekelijks bijgehouden door een buurt-vrijwilligster. Aan het eind van de gezellige dag trakteerde Rob op kroketten en frisdrank.

De 14 vrijwilligers van Arcadis hebben veel werk verzet en de bewoners van de Dichtersbuurt zijn blij met hun opgeknapte tuin. Kortom, het was een hele geslaagde dag met veel blije mensen!
Robertien Aberson