Verslag Dahliacursus 12-12-2020

Eén van de 63 (!) nieuwe tuinen in de Open tuinen Gids 2021 is de prachtige tuin van Babke Moelee en Frans van Straaten in Berg en Maas (L). Een ontdekking van de OTC-leden in Limburg. Met deze tuin en de andere die zij hebben aangemeld, komt Limburg weer op de kaart!

Het enthousiasme is wederzijds. Op de vraag of ze ook iets voor de NTs konden betekenen, bood Babke spontaan een gratis workshop Dahlia’s splitsen en overwinteren volgens haar methode aan voor NTs- donateurs. Hoe leuk en nuttig dat was, leest u in het verslag van Ferry Jongbloed, met foto’s van Vera Kardaun.

En…. volgend seizoen hebben we een nieuwe kans om mee te mogen doen met haar workshop!

Dahlia’s gerooid en gesplitst

Leren hoe dahliaknollen te bewaren en te vermeerderen

In het prachtige Limburgse land, uitkijkend over de zuidelijkste van de Grote Rivieren, de Maas, wonen en werken de beeldhouwers Babke Moelee en Frans van Straaten. Achter hun woonboerderij en ateliers hebben zij op circa één hectare grond een prachtige natuurlijke tuin aangelegd met ruime organisch gevormde borders met jaloersmakend-grote plantgroepen en veel grassen (NTs Open Tuinengids 2021 nr.341).

In de tuin staat een grote kas waar Babke Moelee ons hartelijk ontvangt voor een dahliaworkshop. Zij heeft een aantal jaren geëxperimenteerd met het bewaren en vermeerderen van dahliaknollen en in de workshop van 12 december deelt ze deze ervaring met ons.

Door corona hebben veel mensen die zich aanvankelijk voor de middag hadden ingeschreven, zich afgemeld. We zijn met twee cursisten: jammer voor Babke, heel fijn voor ons. We kunnen ons een paar uur intensief concentreren op het vele dat Babke ons te vertellen heeft. Na een stukje theorie laat ze ons twee filmpjes zien over het splitsen van dahliaknollen en het bewaren van de gesplitste knollen in vermiculiet of plasticfolie.

Lous Dumoleijn, Babke Moelee, Ferry Jongbloed en lieve viervoeter Lisa,
                                    die ook duidelijk genoot en gedurende de hele workshop alles gadesloeg

Bij beide methodes is het gedurende de wintermaanden goed te controleren of de knollen niet uitdrogen of gaan schimmelen. Ook is voor de opslag van de knollen relatief weinig ruimte nodig. Volgens Babke geven de op deze manier gesplitste en overwinterde dahlia’s in het voorjaar mooie knollen die niets liever willen dan groeien en bloeien. En omdat de dahlia’s gesplitst zijn, zijn ze gemakkelijker te planten, is het mogelijk de dahlia’s dichter bij elkaar te zetten en krijgen ze stevige stengels met grote bloemen. Wij verwonderen ons erover dat het mogelijk is uit een grote ‘klomp’ veel kleintjes te maken die ook weer uitgroeien tot volwassen grote planten. Wat zijn dahlia’s toch dankbaar en wat passen ze goed bij de Hollandse volksaard!

Op zoek naar geschikte groeipunten, precisiewerk

Gesterkt door de theorie, en overtuigd door alle voordelen van deze werkwijze gaan we vervolgens zelf aan de slag met schone snoeischaar en schoon mes. Onder toezicht van Babke demonteren we met chirurgische precisie de door ons meegebrachte knollen. Door onder het toeziend oog van de meester een aantal dahliaknollen te splitsen, voelt de techniek van het splitsen al snel vertrouwd.

Het was echt een geweldige workshop: de plek, de hartelijke ontvangst en de evidence-based-aanpak van Babke. Hopelijk wil Babke de workshop nog een aantal keren voor de NTs herhalen.