Tuin van de maand juni: Theehuis en parktuin in Valkenswaard

Het theehuis kent een interessante geschiedenis en geeft een mooi beeld van de vrijetijdsbesteding van de vermogende Valkenswaardse industriëlen van de 19e eeuw.

De tuin die hoort bij het monumentale theehuis (eind 1800) van wijlen mevrouw van Best-Wiegersma is door de familie Staals in oude glorie hersteld. Mevrouw van Best was de echtgenote van de Valkenswaardse sigarenfabrikant Frans van Best. De familie Staals heeft het theehuis gerestaureerd en de tuin opnieuw, in de geest van mevrouw Van Best, aangelegd en aangeplant. Het theehuis en de tuin zijn in 2012 een gemeentelijk monument geworden.

De tuin is in samenwerking met Maaike van Stiphout (DS landschapsarchitecten) heringericht in de geest van mevrouw van Best die een voorliefde had voor de tuinarchitectuur van Gertrude Jekyll. Het beplantingsplan is gemaakt door Trudi Woerdeman van ‘De Warande’, zij woonde als kind naast mevrouw van Best. Ook is er een bijenvolk aanwezig. Onder de al aanwezige monumentale bomen zijn circa 25.000 bolletjes en knolletjes van bijzondere stinzenplanten, waaronder botanische tulpen, de grond in gestoken. Dit werd nog aangevuld met circa 6.000 vaste planten. Door de continue verwildering van de stinzenplanten is de tuin tijdens alle maanden van het jaar een lust voor het oog. De aanplant en het onderhoud wordt gedaan met behulp van vele vrijwilligers, familie, vrienden, betrokkenen bij de geschiedenis van het theehuis en leden van Tuinclub “De Vier jaargetijden”.

Eerstvolgende tuinopening is zaterdag 7 juli van 14-17u en zondag 8 juli van 12-17u. Ook worden kleinschalige culturele (kunst en muziek) en educatieve activiteiten georganiseerd en kan de tuin worden gebruikt voor privé en zakelijke gelegenheden. Kijk op de website voor meer informatie.

Familie Staals

Molenstraat 210
5554 TT VALKENSWAARD

Tel. 040-2021451

info@theehuisvanmevrouwvanbest.nl

www.theehuisvanmevrouwvanbest.nl

Geopend: maart t/m september ieder 1e (volle) weekend van de maand. Zaterdag van 14-17u en zondag van 12-17u. Groepen min.15 personen op afspraak. Voor donateurs is de tuin gratis op 7 april.