Tuin van de maand juli: De Vriendenhof in Wanneperveen (O)

Iedere maand kiest de Open Tuinencommissie een tuin die in die maand veel moois te bieden heeft.
Voor de maand juli is dat Tuin De Vriendenhof, van Ab Vreeman en Tilly Vriend, tuin nr. 97 in de nieuwe Open Tuinen Gids 2017.

De Vriendenhof

Ab Vreeman en Tilly Vriend vertellen over hun tuin:

Toen wij (meer dan 40 jaar geleden) ons huis hier in Wanneperveen kochten, hadden wij nooit kunnen bedenken dat wij anno 2017 hier nog zouden wonen, laat staan dat onze passie voor tuinieren zo uit de hand zou lopen en wij onze tuin zouden openstellen voor andere tuinliefhebbers.

Aanvankelijk was het ons vakantiehuis waar we in de weekends en de vakantie bij konden komen van onze drukke banen in de randstad. Rondom het huis lag 1800m2 grond; weiland. Alleen aan de rand stonden enkele Elzen, verder was er schraal grasland. We begonnen met het planten van een windsingel van gemengd inlands bosplantsoen rond het perceel  en verbouwden groenten en plantten bessenstruiken.

In de jaren negentig besloten we om definitief hier te gaan wonen, waardoor we veel meer tijd voor het tuinieren kregen en ook andere eisen aan de tuin begonnen te stellen. Door het bezoek aan vele tuinen in binnen en buitenland, leer je te kijken en zie je dat het altijd nog mooier kan. Je ontdekt het belang van lijnen, zichtassen.

In de loop van de jaren is de tuin organisch ontstaan. Door de ruilverkaveling konden we 2 maal een stuk grond erbij kopen. Inmiddels is de tuin 5000m2 groot. Borders werden ontwikkeld op kleur. Een vijver werd gegraven. Hagen, en veel bijzondere bomen en struiken werden geplant.

Tranend hartje met Vergeet-mij-nietjes en Tulpen

Uitgangspunt is altijd geweest om door het hele jaar bloei in de tuin te hebben en aantrekkelijk te zijn voor vogels en vlinders. Dat lijkt aardig gelukt. Van de winterbloeiende heesters of bomen, via de bollen (duizenden narcissen, tulpen e.a. bollen) naar de vaste planten en de wuivende grassen. We hebben zeer veel vogels in de tuin; de grauwe vliegenvanger bouwt z’n nestje elk jaar op ons terras, de puttertjes komen op de zaden van de Kaardebol af en de ransuil en kerkuil jagen op onze muizen.

We zitten op venige zandgrond. Zeer gemakkelijke grond om te tuinieren. Wèl zuur. Rododendrons doen het hier fantastisch. In de lente hebben we een opeenvolging van soorten en bloemen.

Rhododendrons en Alliums

In de maand Juli lijkt alles in de tuin op z’n plek te vallen; de zwarte grond is verdwenen doordat de vaste planten zich sluiten en gaan bloeien. De borders worden elke dag mooier. Wij hebben heel veel vaste planten, waarbij we steeds weer kijken naar nieuwe, betere variëteiten, die langer bloeien en/of beter blijven staan, en grassen. Daarnaast vullen we open plekken in de borders met salvia’s (onze favorieten zijn Amistad, Love and Wishes and Oxford Blue) vanwege hun lange bloei. De wilde wei doet het dit jaar goed. Elk jaar is er meer diversiteit te zien.

Papaver met Aconitum ‘Stainless steel’ en Persicaria microcephala ‘Red Dragon’

Ook hebben we dit jaar voor het eerst een pluktuin met diverse soorten Dahlia’s aangelegd. Onze tuin is tot ver in het najaar mooi vanwege de late bloei van asters, dahlia’s, grassen.

Dahlia ‘Arabian night’ in de pluktuin

We voelen ons zeer bevoorrecht dat we allebei van tuinieren houden. Het is fantastisch om deze passie samen te delen en elke keer weer nieuwe plannen te bedenken of stukken aan te passen.

Bent U nieuwsgierig geworden, kom dan op een van onze open dagen kijken. Dat kan op zondag 16 juli of plan een bezoek met uw tuinclub.

Ab Vreeman en Tilly Vriend
De Vriendenhof

www.vriendenhof.nl

29 Juni 2017

Bezoekersinformatie

In 2017 open vanaf 11 juni tot eind september.

Open dagen zo 16 juli en zo 3 september

U kunt de tuin, behalve op de open dagen, alleen op afspraak bezoeken.

Bezoekers worden ontvangen met koffie, thee en iets lekkers. U krijgt desgewenst een rondleiding. Er zijn dan geen andere bezoekers in de tuin.

De entreekosten voor groepen bedragen
€ 5,00 per persoon. Dit is inclusief koffie, thee, lekkers en een rondleiding.

Maak een afspraak telefonisch 0522-282686 of per email: info@vriendenhof.nl

DE VRIENDENHOF