Tuin van de maand augustus: Brookergarden in Hout-Blerick (L)

Iedere maand kiest de Open Tuinencommissie een tuin die in die maand veel moois te bieden heeft. Voor de maand augustus is dat de tuin Brookergarden van Anne-Marie en Loek Gubbels in Hout-Blerick, nummer 309 uit onze Open Tuinen Gids 2017.

Anne-Marie en Loek Gubbels vertellen over hun tuin Brookergarden:

We zijn gewoon begonnen  zonder doel voor ogen. Schop in de grond en graven. Een vijver diep. Een border breed . Vijfentwintig jaar later zijn wij, Anne-Marie en Loek Gubbels nog altijd nuchter van geest. Maar ons hart klopt voor groen. Het was helemaal niet de bedoeling toen we dit huis kochten in 1992 om hier een tuin aan te leggen. We hadden het liefste de paarden tot aan de voordeur lopen. Maar de liefde voor de paarden ging langzaam over en we kregen een dochter met een allergie voor paarden. En we leerden langzaam het verschil kennen tussen een geranium en een viooltje.

Brookergarden is een gevarieerde cottagetuin met romantisch ingekleurde (opgehoogde) borders rondom vijvers, bijgebouwtjes, langs strakke hagen en graslanen.

De tuin is een eigen ontwerp, speelse afwisseling tussen open en gesloten, combinatie van bladvormen en vasten bloeiende planten en zelf gezaaide eenjarigen. Om van de 20.000 bollen elk jaar nog maar te zwijgen.

Een tuinarchitect heeft hier nooit één voet gezet. En van een concreet ontwerp of een uitgekiend beplantingsplan was ook geen sprake. De weelderige en afwisselende borders zijn in vijfentwintig jaar uit de losse pols ontstaan. Allemaal volgens onze nuchtere credo: gewoon beginnen en we rommelen maar wat aan. Als eerste plantten we een haag van laurierkers op de erfgrens met het aanpalende voetbalveld. En rondom het huis zaaiden we honderden vierkante meters gras in. Ieder jaar stak ik daar een stukje uit om een border te maken. Daarvoor gebruikte ik plantjes die ik bij iedereen ophaalde. Stekjes waren het, in alle kleuren. Plantennamen kende ik toen nog niet. Ik noemde het stekje naar de gulle gever. Als tuindersdochter beschik ik weliswaar over groene genen, maar de liefde voor tuinieren moest nog wel even ontluiken. Ik had er helemaal niks mee, vond het vroeger vreselijk als ik mijn vader moest helpen met de sla en paprika’s. Wat ik nooit had verwacht gebeurde toch: het begon te kriebelen op deze plek. En ook Loek kreeg er écht plezier in. We zijn als tuiniers met de tuin meegegroeid.

Strak gemaaide graslanen verbinden de verschillende tuinkamers in Brookergarden aan elkaar. Ook hagen van , laurierkers, taxus en lage buxusheggetjes zorgen hier voor rust en structuur. Oude kastanjebomen kregen bijval van bijzondere bomen als slaapboom (Albizia) en donkerbladige sierappeltjes.Malus Paul Hauber Maar ook een snelle groeier als bamboe is welkom om het naastgelegen voetbalveld te maskeren.

Favoriete bladplant Hosta herhaalt zich in verschillende soorten, kleuren en maten in de borders. Met floxen, ridderspoor, kattenkruid en struik- en klimrozen. Bij voorkeur in een zacht kleurenpalet van roze, blauw en paars. Als die bloeien, heeft de tuin er al een prachtig seizoen opzitten dankzij duizenden bloembollen. Vanaf IJsheiligen strooit Anne-Marie zelfgezaaide eenjarigen door de borders. Voor de luchtigheid en weelderigheid.

Bij de vijver in de achtertuin staat een knus tuinhuisje verstopt. Dochters Aniek en Audrey komen hier graag om te ‘chillen’. De magnolia heeft als koosnaam ‘Meneer Pastoor’: ik haalde hem als stekje uit de tuin van de pastoor van het dorp. “Toen we de vijver aanlegden, stortten we het zand in deze border. Loek was bang dat de boom het niet zou overleven. ‘Die gaat niet kapot’, zei ik tegen hem. ‘Die is gezegend’.”

In 2004 hebben we een grote vijver aangelegd . We vinden het heerlijk om aan het water te zitten. Water staat voor ons voor rust. En tegelijkertijd gebeurt er altijd wel iets. Er komt eens een vis langs. Kikkers die van het lelieblad springen. De reiger en raaf die staan te vissen. Grote libelles die overvliegen. En zelfs het ijsvogeltje komt wel eens langs. De tweede vijver achter het huis is een mooi voorbeeld van ‘tuinieren op gevoel’. “We zaten daar op tweede paasdag op het terras naar ons strakke gazon te kijken. ‘Toch jammer’, zei ik tegen Loek. ‘Hebben we zo’n mooie vijver en kunnen we hem vanaf hier niet eens zien.’ Van Loek moest ik toen de tuinslang pakken. Daarmee hebben we op het gazon een vijvervorm uitgelegd. Even later zat de schop er al in. Met z’n tweeën hebben we die hele vijver toen uitgegraven. Elke dag een beetje. In de voortuin ligt een derde, strakke vijver met koi karpers. Zuilen van haagbeuk accentueren de formele vorm. De andere vijvers zijn meer natuurlijk. Dit vonden we een leuke afwisseling.

U bent van harte welkom in Brookergarden!

Bezoekersinformatie

Loek en Anne-Marie Gubbels
Brookerhofweg 16
5926 VB Hout-Blerick
T: 0773 826691
M: 06 53891677
E: audranie@hetnet.nl
I: www.brookergarden.nl

Toegankelijk voor invaliden
 Eigen kwekerij en verkoop

Oppervlakte: 5.500 m².

Entree: € 3,00 tijdens Open Tuindagen. Voor groepen op afspraak € 6,00 incl. koffie/thee. Geopend zo 6 augustus en zo 24 september steeds van 10.00 tot 17.00 uur en tijdens lichtjes avonden op za 26 augustus en za 2 september van 18.00 tot 23.00 uur. Voor donateurs tuin gratis za 2 september. Groepen op afspraak.