Tuin van de maand april: Tuin van Nynke Atsma in Luttenberg

Al bijna 40 jaar geniet ik van deze plek in het mooie Salland: een heerlijk huis met daar omheen de ruimte om me uit te leven in de 4500 vierkante meter tuin. De verzorging van dit dierbaar stukje groen geeft me energie en houdt me fit, doet een beroep op mijn inventiviteit en mijn creativiteit: wat een voordelen biedt een tuin, hoe zou ik zonder kunnen?

In 1979 trok ik in bij Rudy de Heus, mijn latere echtgenoot. De tuin bestond uit een grasveld, omzoomd door bosplantsoen dat na de ruilverkaveling was ingeplant door de Heidemij. Tuinieren had nog niet onze belangstelling, de natuur wel. Wandelen deden we veel, we genoten daarbij van de wilde bloemen.

In 1984 legden we een vijver aan en bezochten de tuinen van Ton Terlinden. Daar zijn we besmet met het tuinvirus. De natuurlijke manier waarop hij vaste planten toepaste sprak ons aan. Elk jaar namen we een gedeelte van ons terrein onder handen en zo ontstond in een jaar of tien de tuin zoals die nu is. Natuurlijk is een tuin nooit klaar. Je blijft bezig met verfijning van de beplanting en af en toe wordt er een (te groot geworden) eik omgezaagd. Gelukkig kon ik na het overlijden van Rudy in 2009 hier blijven wonen. Nog een voordeel van een tuin: tuinieren troost.

De tuin aan de voorkant van de Saksische boerderij, die uit 1926 dateert, bevat een vijver die bewust onbeplant is gelaten. Zo komt de vorm goed tot zijn recht en wordt de voorgevel mooi gespiegeld in het water (tenminste: als er niet teveel kroos op drijft!). De kleuren in het bloemenperk zijn dezelfde als de gevel: wit/groen/rood.

Om de bocht bevindt zich een schaduwborder, hier staat een grote notenboom. Rondom de stam een groep hosta’s waar bovenuit in mei/juni de grote bollen van allium Globemaster steken. Hier bloeien ook massa’s tulpen in het voorjaar. Het was Jacqueline van der Kloet die ons op dit spoor zette: in 2009 maakte ze voor het IBC het beplantingsplan. Bij het prieel staat de oudste boom van de tuin: een goudrenet, bonsai gesnoeid. Deze boom trekt altijd veel bekijks, vooral als hij in bloei staat.

Achter het huis ligt de vijver waar het allemaal mee begon. Op het terras kun je heerlijk zitten. Onder de pergolapoort door knalt de geel/oranje border je tegemoet. Een veldje vol vrolijkheid! Dit gedeelte wordt gedomineerd door de Aesculus Carnea.

Daar omheen gelopen arriveer je bij de zonneborder, die in de (na)zomer uitbundig bloeit in de kleuren rood en paars. Vanaf het bosterras heb je een mooi doorkijkje naar de omringende weilanden.

Een bospad leidt vervolgens naar “het landje”. Dit stuk grond konden we later bijkopen. Het was de bedoeling dat dit een wilde bloemenweide zou worden. Wat bleek dat moeilijk! Na twee jaar uitbundige bloei van het gestrooide zaad werd het groener en groener met als hoofdbewoners: inheemse berenklauw en ridderzuring. Door verarming van de grond is deze periode nu voorbij en neemt het aantal soorten weer toe. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit ook te danken is aan de ingrepen van de tuineigenaresse die het niet kan laten ook hier te gaan tuinieren…. De kweektuin is meer speeltuin: naast parkeerplaats voor vaste planten is er ruimte voor eenjarigen en dahlia’s om heerlijk boeketten van te plukken.

Nynke Atsma

Oude Twentseweg 26
8105 RG  LUTTENBERG

nynkeatsma@outlook.com

www.rudyennynkestuin.nl  (zie ook: www.tuinenvansalland.nl)

Geopend: zondag 22 en zondag 29 april en zondag 6 mei en van mei t/m september iedere zondag van de maand, steeds van 10:00 – 17:00 uur. Voor donateurs is de tuin gratis op zondag 6 mei en zondag 2 september.