SNEEUWKLOKJES Oostereind FR

Februari en maart 2018: open tuinen en parken met sneeuwklokjes

In februari en maart zijn in het hele land tuinen en parken speciaal opengesteld om het publiek te laten genieten van de eerste lentebode. De openstelling is een initiatief van de Nederlandse Tuinenstichting.

De open tuinen en parken variëren van klein tot groot. In sommige ziet het onder de bomen wit van de sneeuwklokjes, in andere zijn veel bijzondere soorten te zien. Bij hevige sneeuwval of langdurige vorst blijven de tuinen wellicht gesloten. Kijkt u vooral op de website voor actuele informatie voordat u op pad gaat.

Hebt u een tuin met sneeuwklokjes en wilt u uw tuin of park op ons overzicht vermelden? Laat het ons weten: info@tuinenstichting.nl.

Menno Landstra
Tjerkebuorren 1
8734 GX Oostereind
Tel 06-53471826

Beschrijving:

Open: zaterdag 10  en  zondag 11  maart 2018  van 12-17 uur. Gratis entree.

Easterein heeft een prachtig gave dorpsstructuur met de veertiende-eeuwse Martinikerk op de grotendeels omgrachte terp in het midden van het dorp. De voormalige pastorie, 1861, ligt in de schaduw van de imposante kerk. Veel van de oorspronkelijke tuinaanleg is nog aanwezig: een wandeltuin ‘ter verpozing en het verzetten der zinnen’, een productietuin en de paardenweide.
De omgrachte wandeltuin, een ontwerp van Gerrit Vlaskamp uit 1863, heeft nog alle kenmerken van de landschappelijke stijl: oude slingerpaden, kleine hoogteverschillen en inmiddels anderhalve eeuw oude solitaire bomen.

In het gazon bloeien het gewone Sneeuwklokje en het dubbele Sneeuwklokje (Galanthus nivalis ‘Flore Pleno’), de Winterakoniet, de Bonte krokus (Crocus vernus) en Boerenkrokus (Crocus tommasinianus) het Lenteklokje en de Kievitsbloem. Langs de gracht bloeien de Wilde of Boshyacint, de Italiaanse aronskelk en Daslook.

De moestuin met fruitschuttingen en historisch leifruit, is ook omgracht. De paardenwei ligt ten noordwesten van de pastorie. De tuin is een inmiddels zeldzaam voorbeeld van de oorspronkelijke kerk-historische situatie, namelijk de zelfvoorzienende positie van de pastorie, zowel in recreatief opzicht als wat betreft eerste levensbehoeften.

foto’s: Menno Landstra