Open tuinen met sneeuwklokjes 2021

In de eerste maanden van het jaar zijn in het hele land weer tuinen en parken speciaal opengesteld om het publiek te laten genieten van de eerste lentebodes. De open tuinen en parken variëren van klein tot groot. In sommige ziet het onder de bomen wit van de sneeuwklokjes, in andere zijn veel bijzondere soorten te zien.

Uiteraard zijn de tuinen te bezoeken onder voorbehoud en met inachtneming van de geldende coronavoorschriften. En bij hevige sneeuwval of langdurige vorst zijn de tuinen wellicht gesloten. Kijk daarom vooral op de diverse websites voor actuele informatie voordat u op pad gaat.

Hebt u een tuin met sneeuwklokjes en wilt u uw tuin of park op ons overzicht vermelden? Laat het ons weten: info@tuinenstichting.nl.

Groningen

Oostwold

Tuinfleur
De heer en mevrouw (Rika) Van Delden
Nieuweweg 34, 9682 RM Oostwold
T 0597 551 383; E tuinfleur@planet.nlwww.tuinfleur.nl
(Tuin nr. 14, Open Tuinen Gids 2020)

Open: zondag 28 februari en zondag 7 maart 2021 van 11-17 uur. Entree € 3,-  incl. koffie en iets lekkers. Groepen zijn op andere dagen welkom, op afspraak.

6.000 m2. Een diepe smalle tuin (350 m.), verdeeld in 10 tuinkamers, grenzend aan het Oldambtmeer. Zeer gevarieerd beplant. Duizenden sneeuwklokjes (150 verschillende cultivars).

Wij organiseren samen met nog drie andere tuinen de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.tuinfleur.nl).

Pieterburen

Domies Toen
Hoofdstraat 6, 9968 AG Pieterburen
T 06 46317067; E info@domiestoen.nl; www.domiestoen.nl
(Tuin nr. 17, Open Tuinen Gids 2020)

Open: De tuin is het hele jaar geopend; entree is € 3, te voldoen in de betaalbox bij de ingang, via QR-code of pinnen in de theeschenkerij. Deze is open tijdens wandelingen en enkele dagen per week vanaf april. Hier is ook het boekje over stinzenplanten te verkrijgen waarin een route langs stinzentuinen in Noord-Groningen wordt beschreven. In het voorjaar worden een aantal stinzenplantenwandelingen georganiseerd; zie de website.

In Domies Toen staan het gewone sneeuwklokje (Galanthus nivalis), het dubbelbloemige sneeuwklokje (G. nivalis ‘Flore Pleno’) en grote sneeuwklokjes (G. elwesii) een ruim aantal andere soorten stinzenplanten.

Slochteren

Fraelemaborg
Hoofdweg 30, 9621 AL Slochteren
www.fraeylemaborg.nl

Open van zonsopgang tot zonsondergang. De entree is gratis, wel wordt bij de ingang van het park een vrijwillige bijdrage gevraagd.

Landgoed Fraeylemaborg is een unieke cultuur-historische eenheid waar de bewoners gedurende vijf eeuwen huis en tuin hebben verfraaid. Begin 19e eeuw heeft o.a. Roodbaard een indrukwekkende Engelse landschapstuin aangelegd waarin heel veel sneeuwklokjes te zien zijn. Deze zijn vooral te vinden op de Bleek achter de borg en in de Engelse tuin aan de zijkant, maar ook elders in het uitgestrekte park (23 ha). De wandelaar treft, verspreid door het parkbos, ‘ follies’ en 17e en 18e eeuwse zandstenen tuinornamenten aan. Bij de ingang staat een informatiebord over stinzenplanten in het park. In het Koetshuis zijn wisselende tentoonstellingen, museumstukken en een filmzaal te vinden. Het Schathuis is nu café-restaurant. Voor informatie zie www.fraeylemaborg.nl

Stadskanaal

The Stonefarm
Anna en Tinus Scheltens
Zijdstukkerweg 7, 9501 LB Stadskanaal
T 0599 612 203; E tinus.anna@stonefarm.nl
(Tuin nr.21, Open Tuinen Gids 2020)

Open: zondag 28 februari en zondag 7 maart 2021 van 11.00- 7.00 uur. Entree: vrije gift. Groepen zijn welkom op andere dagen, na telefonische afspraak.

Opvallend in deze landschappelijke tuin zijn de enorme zwerfkeien. Er is een grote appelhof (1.400 m2) met een tapijt van sneeuwklokjes en krokussen. Verder vindt u door de hele tuin massa’s stinzenplanten en voorjaarsbollen. De bermen langs de weg zijn ook royaal beplant.

Wij organiseren samen met nog drie andere tuinen de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.stonefarm.nl).

Stadskanaal

City Channel Garden
Lida Lourens
H.J. Kniggestraat 101, 9501 NJ Stadskanaal
T 0599 613 089; E llourens.be@gmail.com

Open: zondag 28 februari en zondag 7 maart 2021 van 11-17 uur. Voor groepen op andere dagen na afspraak. Entree: € 3.- (incl. koffie en iets erbij).

2.500 m2. Tuin met in het vroege voorjaar bloeiende Camelia, sneeuwklokjes in alle soorten en maten, gevolgd door botanische krokussen. Verrassende combinaties van exclusieve bollen zoals Scilla, Fritillaria, Muscari en Puschkinia.

Wij organiseren met nog drie andere tuinen de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen.

Warffum

Oude Pastorietuin
Pastorieweg 24, 9989 BM Warffum
T 0595 422 363; E g.e.scheers@hetnet.nl

Open: zaterdag 6 en zondag 7 maart 2021  van 12-17 uur. Gratis entree.

Al eeuwen bloeien in deze tuin van 7.000 vierkante meter veel soorten stinzenplanten: akoniet, sneeuwklok, holwortel, voorjaarshelmbloem, Scilla, diverse soorten aronskelk, salomonszegel, bostulp en vogelmelk. Wegens de massale groei van de stinzenplanten kunt u alleen wandelen op de schelpenpaden.

In 2019 heeft de Stichting Floron deze Pastoriehof aangewezen als een van de vijf toplocatie voor stinzenplanten in Nederland.

Winschoten

WubsBos
Jannie Bos
St. Vitusholt 86, 9673 AK Winschoten
T 0597 420 896; E info@wubsbos.nl; www.wubsbos.nl
(Tuin nr. 28,Open Tuinen Gids 2020)

Open: zondag 28 februari en zondag 7 maart 2021 van 11-17 uur. Entree vrije gift. Voor groepen op andere dagen na telefonische afspraak.
Alles uiteraard onder voorbehoud en met inachtneming van de geldende coronavoorschriften.

1.700 m2. bostuin met een hoogteverschil van plm. 5 m in het Maintebos in bijna hartje Winschoten. In het vroege voorjaar overal sneeuwklokjes en iets later stinzenplanten, verwilderingsbollen en veel narcissen, verspreid door de tuin.

Samen met nog drie andere tuinen neem ik deel aan de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.wubsbos.nl).

Friesland

Cornjum

Martenastate
De Wier, 9056 PM , Cornjum (gem. Leeuwarden)
www.martenastate.nl

Open: Vrij toegankelijk van 08.00-18.00 uur. Voor informatie: www.martenastate.nl

Het 4.5 ha grote park rondom de State, die dateert van begin 1900, is een van de rijkste vindplaatsen van stinzenplanten in ons land, beginnend met veel sneeuwklokjes.

Franeker

Martena tuin
Voorstraat 35, 8801 LA Franeker
www.martenatuin.nl

Open: voor openingstijden en activiteiten zie website: www.martenatuin.nl
De tuin is toegankelijk via een steeg naast Museum de Martenastins en via de Herengracht.

Grote stinzenplantentuin in het centrum van Franeker, gelegen achter de Matenastins, een middeleeuws stadskasteel. De slingerpaden, naar ontwerp van Roodbaard in Engelse landschapsstijl, zijn onlangs gerestaureerd. Er zijn veel sneeuwklokjes, o.a. het gevulde sneeuwklokje, maar ook de lenteklokjes te bewonderen.

Jelsum

Dekema State
Dekemawei 5, 9057 LC Jelsum
T 058 257 00 20; E info@dekemastate.nl; www.dekemastate.nl
(Tuin nr. 36, Open Tuinen Gids 2020)

Open: De tuin van Dekema State is in deze tijd niet officieel open. Maar van dinsdag t/m vrijdag is het hek bij de oprijlaan meestal open. Wie speciaal voor de stinzenplanten komt, kan vooraf het best even bellen. Heel januari zijn wij gesloten, vanaf 2 februari zijn we weer bereikbaar.

Voor en naast het koetshuis een aardig veld sneeuwklokjes en op diverse plekken ook wat polletjes en gevuldbloemige sneeuwklokjes. Als eerste van de vele stinzenplanten bloeien onder meer boerenkrokus en Corydalis.

Kollum

Philippusfenne
Voorstraat 87, 9291CE Kollum
Open: in februari, maart en april na telefonische afspraak met de familie Lutz:
T 0511 451 461; www.philippusfenne.nl

Rauwerd

Jongena State
Slotsdyk 7, Rauwerd
www.jongenastate.nl

Open: vrij toegankelijk.

Op de plek waar vroeger de State stond staan binnen de slotgracht en de boomsingel onder oude bomen veel sneeuwklokjes en stinzenplanten.Op het bewaard gebleven middeleeuwse poortgebouw bevindt zich een informatiepaneel.

Stiens

Stinze Stiens
Smelbrege 9 9051 BH Stiens
E stinze.stiens@icloud.com; www.stinze-stiens.nl
(Tuin 49, Open Tuinen Gids 2020)

Open: op afspraak via stinze.stiens@icloud.com; groepen ( vanaf 8 personen), ontvangst met koffie/ thee en iets er in in het Pakhus SOLO voor een ‘praatsje’ over de stinzenblomkes en de Vlaskamptun gevolgd door een stinzenstruin door de tuin, van € 7.50 pp.
Voorjaarsarrangement 11 april (Dekema State, Martenastins, Stinze Stiens) ook te boeken als groepsarrangement op andere dagen. Open tuindagen zie de Kalender in de Stinzenflora-monitor.

Het Doktershuis in Stiens ligt vlakbij de kerk en heeft een negentiende-eeuwse slingertuin die 150 jaar geleden door de tuinarchitect Gerrit Vlaskamp is aangelegd (1868). De tuin, nu bekend als Stinze Stiens, is na een lange periode van verwaarlozing door de huidige bewoners opgeknapt en heeft een rijke stinzenflora. De tuin wordt in het seizoen van de stinzenflora regelmatig opengesteld.
De tuin ligt beschut en daardoor zijn de sneeuwklokjes, winterakonieten, lenteklokjes en krokussen vroeg in bloei, iets later komen de holwortel en knikkende vogelmelk en weer later de bostulp en gewone vogelmelk.

Stiens

St.Vituskerkhof
Pieter Jellessingel, Stiens

Open: vrij toegankelijk

Wat minder sneeuwklokjes, maar veel winterakoniet en bonte krokus, en later de holwortel.

Veenklooster

Fogelsangh State
Kleasterwei 1, 9297 WR Veenklooster
www.fogelsangh-state.nl

Open: Het park is met een jaarkaart toegankelijk of door € 1,- te betalen bij de tuinmanswoning of het museum. Meer informatie op de website.

Het dubbele sneeuwklokje, maar ook andere typische stinzenplanten bloeien in februari in het park. Bij de hoofdingang van de State aan het begin van het park staan de meeste al eeuwenoude exemplaren.

Veenwouden

Schierstins
Hoofdstraat 1, 9269 Veenwouden
www.schierstins.nl

Open: Voor openingstijden en activiteiten zie website.

Voor overige terreinen in Friesland met stinzenflora zie: www.stinzenflorafryslan.nl

Drenthe

Assen

Overcingel
Oostersingel 27, 9401 JZ Assen
Stichting Het Drents Landschap
T 0592-313552

Open: Van eind februari tot half maart is de tuin rond het huis interessant vanwege de sneeuwklokjes en later de krokussen. Tijdens de bloei is de tuin gratis te bezoeken. Het park is het hele jaar geopend op vertoon van wandelkaarten, die voor € 1,- verkrijgbaar zijn bij het kantoor van Stichting Het Drentse Landschap, Kloosterstraat 5 te Assen (tijdens kantooruren).De wandelkaart is geldig voor een heel jaar voor de houder en zijn/haar gezinsleden. Tijdens de bloei van de sneeuwklokjes en de krokussen is ook het privégedeelte van de tuin gratis toegankelijk.

De tuin is een oase van rust en natuurschoon in het centrum van Assen, aangelegd rond 1820 in Engelse landschapsstijl met in het vroege voorjaar gewone sneeuwklokjes, Galanthus nivalis, in verwilderde vorm.

Koekange

De Tuin vol Woorden
Koekangerdwarsdijk 53, 7958 SR Koekange
T 0623 568 123; E marjansp@hotmail.comwww.bureautuinleven.nl
(Tuin nr. 66, Open Tuinen Gids 2020)

Open: onder voorbehoud en met inachtneming van de dan geldende coronaregels, zie voor informatie de website.

In de loop van jaren heb ik bijzondere kleinoden verzameld. Boeiend en subtiel. In mijn bostuin met o.a. walnootbomen, floreren de sneeuwklokjes. Naast deze bijzonderheden is verder Galanthus nivalis overdadig aanwezig. Deze zorgt voor witte ‘sneeuwvlakken’ op de bosbodem. Heel bijzonder. Een aantal kleinoden is verkrijgbaar.

Koekangerveld

De Bostulp
Ruinerweg 44 , 7958 RD, Koekange
Deyke van Donkelaar,
E deyke@ruurdvandonkelaar.nl

Wegens Corona in 2021 geen open sneeuwklokkendagen.

Smilde

Villa en Stinzentuin ‘Op ‘t Kloosterveen’
Tramweg 65, 9422 BM Smilde
T 06-12388415; E anijweni@xs4all.nl

Open: in het voorjaar is deze particuliere tuin te bezichtigen vanaf 1 maart t/m 15 mei ( alleen op afspraak, geschikt voor groepen tot circa 10 personen). De eigenaren leiden u met veel plezier rond en vertellen graag over de geschiedenis van huis en natuurlijk de tuin. Inde keuken of het tuinhuis staan de koffie of thee voor u klaar. Er wordt geen entree gevraagd, een vrijwillige bijdrage t.b.v. het onderhoud van de tuin is welkom.

Aan de Drentsche Hoofdvaart ligt een rijksmonument met ecologische bostuin( met slingerpaden) van 7000 m2. In de tuin staan monumentale bomen en veel sneeuwklokjes en andere stinzenplanten. Het seizoen start met sneeuwklokjes, krokussen en winterakonieten in het grasveld. Hoogtepunt zijn in april zeeën van blauwe bluebells en scilla’s. De tuin is nog volop in ontwikkeling.

Overijssel

Denekamp

De Dinkeltuin
De Gervelink 30, 7591 DT Denekamp
T 0541 352 986; E c-vanbakel@home.nl; www.dedinkeltuin.nl
(Tuin nr. 100, Open Tuinen Gids 2020)

Open: Donateursdag in het vroege voorjaar van 2021. Voor donateurs van de Nederlandse Tuinenstichting is de entree gratis; andere bezoekers betalen € 2,50 (de opbrengst is bestemd voor een goed doel).
Omdat planning van een open dag erg moeilijk is in verband met de te verwachten winter, verwijzen wij geïnteresseerden naar onze website. Hierop maken we te zijner tijd ook de datum bekend.

Als de winter een beetje meewerkt, zijn er meer dan 125 soorten en variëteiten sneeuwklokjes. Daarnaast zijn er 100 soorten en variëteiten Helleborus te zien en voorjaarsbloeiende bollen en heesters (o.a. Hamamelis). Er zijn ook sneeuwklokjes te koop.

Hengelo

De Stadstuin
Mevrouw A. Pohlmann Hengelo
T 074 243 85 89; E pohlmann37@home.nl

Open: Gezien de grootte van de tuin zijn bezoekers vanaf 1 februari welkom na telefonische afspraak, afhankelijk wat de natuur ons brengt. Als u belt, krijgt u het adres van de tuin. Gratis entree.

Kleine tuin met verwilderde soorten en variëteiten.

Hof van Twente

Landgoed Weldam
Weldam 1, 7475 MN Markelo
E info@weldam.nl; www.weldam.nl
Route en parkeren: zie website

Open: De tuin van Weldam is het gehele jaar geopend op werkdagen (maandag t/m vrijdag) van 9-16 uur. Ook in de maand februari. Entree € 2,50 per persoon.

De kasteeltuin is een voorbeeld van neobarok, een in de negentiende eeuw aangelegde zeventiende-eeuwse tuin. Eduard André ontwierp in 1885 deze tuin, met o.a. een 145 m lange berceau van beuk, parterres de broderie en doolhof. Maar ook planten zoals rozen, rododendrons en perkplanten. De houten uitkijktoren midden in de doolhof biedt een fraai uitzicht over de prachtige, historische tuin. Het kasteel is niet te bezichtigen.
Sneeuwklokjes en overige bolgewassen (stinzenplanten) komen vooral voor in het park rondom de kasteeltuin.

Westerhaar

Harriet Snippe
Meijerboersweg 8 Westerhaar
T 0546-659341; E harriet.snippe@gmail.com

Open: zaterdag 13 en zondag 14 februari van 10.30-17.00 uur, entree € 2.50.

Sinds 1988 wonen wij op deze prachtige plek met een mooi stukje bos met hoogteverschillen door vroegere zandafgravingen. In de winter is het er wit van de sneeuwklokjes. Het is de Galanthus nivalis die door zijn hoeveelheid indruk maakt, alle hellingen zijn begroeid met deze voorjaarsbloeier. Ook wat andere voorjaarsbloeiers als helleborussen en cyclamen, maar de sneeuwklokjes stelen de show.

Gelderland

Nederhemert-Zuid

Open: vrij toegankelijk.

Het slotbos en kasteeltuin op het (schier)eiland of ‘Ailand’ in de Bommelerwaard is bezaaid met sneeuwklokjes en winterakonieten, overgewaaid vanuit de tuin van het kasteel Nederhemert.

Neerijnen

Kasteelbos Neerijnen
Van Pallandtweg 11 ( achter de kerk), Neerijnen

Open: vrij toegankelijk. Via de Kasteeltuin en de oprijlaan bereikt u het kasteel.

Vanaf het kasteel voert een pad het bos in, waar een interessante stinzenflora van onder andere sneeuwklokjes te zien is.

Rossum

Het Slingerbos
Open: vrij toegankelijk

Er bloeien heel veel sneeuwklokjes bij de tuin van het ‘Slot’ in Rossum.

Vorden

De Wildenborch
Wildenborchseweg 20, 7251 KG Vorden
E info@wildenborch.nl; www.wildenborch.nl
(tuin nr. 197, Open Tuinen Gids 2020)

Open tuinendagen: Zaterdag 27 en zondag 28 februari 2021, van 11.00-15.30 uur. Eventuele wijzigingen in de data als gevolg van de weersomstandigheden worden bijtijds op de website medegedeeld: www.wildenborch.nl. Toegang € 5,-; kinderen tot 12 jaar en donateurs van de Nederlandse Tuinenstichting gratis. Koffie en thee met iets lekkers verkrijgbaar in de theeschenkerij. Er worden planten uit eigen tuin verkocht. Honden worden niet toegelaten, ook niet als zij aan de lijn lopen.
Buiten de open dagen is het hele jaar tuinbezoek onder begeleiding mogelijk, mail naar info@wildenborch.nl.

De Wildenborch is bekend om haar uitgestrekte velden sneeuwklokjes en winterakonieten. Het wit van de sneeuwklokjes duikt overal op in het bos en in de tuin. Langs de paden, langs het water en tussen de klimop onder de hoge lindebomen. De gele winterakonieten daar tussendoor of op eigen plekken geven het geheel een zonnig karakter. Er is een route door de tuin uitgezet om de bezoekers langs alle mooie plekken te leiden. De donkere wintersilhouetten van de bomen en de verre zichtlijnen maken de wintertuin tot een verrassende belevenis.

Vorden

Hof van Hackfort
Vereniging Natuurmonumenten, Baakseweg 8, Vorden
T 0575-555560; www.natuurmonumenten.nl/hackfort
Parkeerplek tegenover Baakseweg 5
(Tuin 195, Open Tuinen Gids 2020)

Open dagelijks tussen zonsopgang en zonsondergang. Voor mogelijke activiteiten met stinzenplanten zie de website.

In het parkbos bij het kasteel begint het seizoen al vroeg met veel sneeuwklokjes, gevolgd door duizenden stinzenplanten, in het bos is een aantal wandelroutes uitgezet.

Warnsveld

De Overtuin
Stchting Warnsveldse Monumenten
Molenstraat 6, 7231 KN Warnsveld
E info@deovertuin.nl; www.deovertuin.nl
(Tuin nr. 197, Open Tuinen Gids 2020)

Open: zondag 28 februari 2021 van 11-17 uur. Entree tuin: € 3,- donateurs Nederlandse Tuinenstichting € 1,50. Kinderen t/m 16 jaar onder begeleiding vrij toegang. Tevens Entdag in de galerie in samenwerking met de Noordelijke Pomologische Vereniging, vrij toegang.

Duizenden sneeuwklokjes tooien als voorbodes van de lente de stinzenveldjes in de Overtuin. Afhankelijk van het winterweer zullen ook de toverhazelaar en de gele kornoeljes hun tere geel laten zien. Kom dwalen langs de gebogen paadjes en genieten van verrassende doorkijkjes en monumentale oude bomen.

Wolfheze

De Boschhoeve
Dineke Logtenberg
Boshoeve 3, 6874 NB Wolfheze
T 026 482 12 31; E info@boschhoeve.nl; www.boschhoeve.nl

Open speciaal met de sneeuwklokjesdagen: zaterdag 20 en zaterdag 27 februari 2021 van 10.00-17.00 uur. Open tuin en verkoop van sneeuwklokjes en andere voorjaarsbollen. Op deze dagen is de entree gratis.
Sneeuwklokjesfeest do. 11, vr. 12 en za. 13 februari 2021, van 10.00 tot 16.00 uur. Entree: € 4 per persoon, kinderen tot 12 jaar gratis. Meer informatie: www.boschhoeve.nl

In de tuinen zijn veel verschillende sneeuwklokjes aangeplant, die in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot mooie forse pollen. Hierdoor zijn de verschillen in bloemvormen, hoogte en grootte goed te zien. De kwekerij is ook geopend voor verkoop, evenals de theeschenkerij.

De Bilt

Landgoed Oostbroek
Bunnikseweg 39, 3732HV De Bilt
Voor informatie: www.utrechtslandschap.nl

Open: Landgoed Oostbroek, eigendom van het Utrechts Landschap, is het hele jaar geopend; toegang tot het park is gratis. Het landgoed heeft gemarkeerde wandelroutes.

Het Essen-Iepenbos van Oostbroek staat bekend om zijn sneeuwklokjes. In het vroege voorjaar kleuren grote delen van het landgoedbos wit. Het gaat voornamelijk om het gewone sneeuwklokje (Galanthus nivalis) en het dubbele (of gevulde) sneeuwklokje (G. nivalis ‘Flore Pleno’). Daarnaast zijn Galanthus nivalis ‘Viridapice’ en Galanthus nivalis ‘Scharlockii’ aanwezig; beide met een groene punt op de buitenste bloemdekbladeren, maar met verschillende schutbladen en bloemsteellengtes.

Bosch en Duin

De tuin van Frida en Karel Waasdorp
Dennenweg 25, 3735 MP Bosch en Duin
T 030 229 25 75; E dennenweg@casema.nl
(Tuin nr. 209, Open Tuinen Gids 2020)

Open: vanaf half januari t/m maart 2021 afhankelijk van de weersgesteldheid. Alleen na telefonische afspraak. Entree: € 3,- t.b.v. de Nederlandse Tuinenstichting; gratis entree voor NTs-donateurs.

Bostuin met veel verschillende, elkaar opvolgende voorjaarsbloeiers. Het aantal verschillende sneeuwklokjes is van lieverlee gegroeid tot ruim 280, bloeiend vanaf eind september (de herfstbloeiers) tot – afhankelijk van het weer – eind maart/begin april, veelal o.m. vergezeld van andere bol- en knolgewassen, zoals winterakonieten, Cyclamen coum, krokussen en vroegbloeiende Corydalis.

Bunnik

Landgoed Amelisweerd
Koningslaan 11, 3981 HD Bunnik ( niet met de auto bereikbaar)
www.amelisweerd.com

Open: vrij toegankelijk. Parkeerplaats langs de Provinciale weg tussen Utrecht en. Bunnik, nummer 124. Via de lange oprijlaan loop je naar Huis Oud Ameliweerd en Landgoedcafe De Veldkeuken.

In het vroege voorjaar kleuren sneeuwklokjestapijten de velden en de bossen wit op deze historische Buitenplaats ( rijksmonument). Vanaf het Landgoedcafé in het gerestaureerde koetshuis lopen verschillende wandelroutes over de buitenplaats: langs de Landhuizen Oud Amelisweerd en Nieuw Amelisweerd en in de richting van landgoed Rhijnauwen. De sneeuwklokjes worden gevolgd door stinzenplanten. Voor info en plattegrond: www.amelisweerd.com

Haarzuilens

Kasteel de Haar
Kasteellaan 1, 3455 RR Haarzuilens
T 030-677 85 15
Contactpersoon: Martine Maas, E m.maas@kasteeldehaar.nl

Open: park en tuin zijn dagelijks open van 09-17 uur (behalve tijdens evenementen). Entree: € 6,- per persoon; kinderen van 4 t/m 12 jaar € 4,- per persoon. Kinderen jonger dan 4 jaar gratis.

De sneeuwklokjes zijn met duizenden tegelijk te bewonderen in ons park.

Park Bloeyendael
Archimedeslaan 1, Utrecht
www.bloeyendael.nl/

Open: dagelijks, vrij toegankelijk. Geen parkeergelegenheid, bereikbaar met openbaar vervoer vanaf Utrecht CS. Bereikbaarheid en plattegrond van het park, zie website.

Op de plek van een voormalige 17e-eeuwse buitenplaats ligt natuurpark Bloeyendael aan de oostkant van Utrecht, een gebied van 8 ha, doorsneden door waterpartijen. Niet ver van het voormalige Provincienhuis zijn hier in het voorjaar heel veel sneeuwklokjes , lenteklokjes, narcissen en andere stinzenplanten te zien.

Veenendaal

De Palmentuin
Bert van der Weerd
Parelgras 19a, 3902 AP Veenendaal
T0318 520 241 of 06-36537882; E depalmentuin@hotmail.com
(Tuin nr. 233, Open Tuinen Gids 2020)

Open: weekend 6 en 7 februari, 13 en 14 februari , 20 en 21 februari 2021 van 11-17 uur. In verband met vroege bloei is de hele maand januari ook mogelijk wel op afspraak. Voor groepen zijn we ook op andere dagen open, in overleg. Voor actuele informatie en route mail of bel mij.

Ik bied u graag de mogelijkheid om vroeg in het seizoen in mijn subtropische tuin te komen kijken waar ik ruim 200 soorten en zelfs onbeschreven soorten heb; erg leuk om deze nieuwe soorten sneeuwklokjes te bekijken. Daarnaast staan 60 soorten helleborussen en bloeiende heesters in de tuin, waaronder toverhazelaars. Voor de echte liefhebber is een kleine hoeveelheid bollen opgepot. Met de sneeuwklokjes verwelkomen we de aanstaande lente.

Westbroek

Moeras- en Stinzenplantentuin
Wim en Marianne Baas-Volkers,
Kerkdijk 126, 3615 BJ Westbroek ( gem. De Bilt); Tuiningang Kerkdijk 132
T 0346-281485
(Tuin nr 234 Open Tuinen Gids 2020)

Open: zaterdagen 27 februari, 13 en 27 maart van 10.00-17.00.Vrij entree. Groepen van 10-20 pers. op afspraak. Open Tuindagen iedere laatste zaterdag van de maand t/m september.

Ecologische, geaccidenteerde tuin van 7500m2 met in de lente een zee van ( meer dan 100 verschillende variëteiten) sneeuwklokjes. Er zijn ook veel stinzenplanten te zien waaronder lenteklokjes, narcissen, primula’s, kievitsbloemen en nog veel meer.

Noord-Holland

Bakkum-Noord

De Doornduyn
Duinweg 2, 1901 ML Bakkum-Noord (Castricum)
Tineke van der Velden-Jonker
T 072-5051801; E info@doornduyn.nl; www.doornduyn.nl

Open op de volgende zondagen: 31 januari, 7 en 21 februari, 7 en 28 maart 2021 van 11.00-16.00 uur: Sneeuwklokjes in het Duin. Entree 4 euro pp. Groepen: op afspraak vanaf 10 personen met rondleiding en koffie/thee/taart, € 10,- pp.
Sneeuwklokjesdag op vrijdag 26 februari; koffie/ thee/ taart/rondleiding-lunch-boswandeling-high tea € 40,- pp. Aanmelden via: info@doornduyn.nl.

Naast de gewone soorten zijn er ook bijzondere te bewonderen zoals dubbele en geel- en groenpunters. Daarnaast voorjaarsbloeiers. Bezoekers kunnen wandelen in de 2,5 ha grote natuurduintuin en zich opwarmen in het tuinhuis. Hier is koffie/thee, taart en soep verkrijgbaar.

Heemstede

Huis te Manpad
Herenweg 7-11, 2105 MB Heemstede
Contactpersoon: Iris de Graaff
T 023 547 5040; E iris_de_graaff@live.nl; www.huistemanpad.nl

Open: Vanaf 1 februari tot en met 31 mei 2021 is er iedere zaterdag om 10.00 uur en iedere dinsdag om 14.00 uur een rondleiding. Op deze tijdstippen staat er bij de poort een gids klaar. Aanmelden is niet nodig en er worden geen kosten berekend. Meer informatie: zie website. Het park van Huis te Manpad, Herenweg 9 te Heemstede, is alleen in excursieverband te bezoeken.Een groepsbezoek is buiten de openstellingstijden mogelijk, behalve op zondag (hiervoor wordt wel een kleine vergoeding gevraagd). Spreek dit af met mevr. Iris de Graaff.

In de bosborders in het park bloeien grote groepen verwilderde sneeuwklokjes, waaronder het dubbele sneeuwklokje. Om de groei van onze stinzenplanten te stimuleren passen we actief hakhoutbeheer toe, wat de kale plekken in het bos verklaart.

Heemstede

Onder de Linde
Overboslaan 25, 2101 AL Heemstede
Contact: Else Bezemer
T 06- 45 22 15 00; E elsebezemer@gmail.com
(Tuin nr. 257, Open Tuinen Gids 2020)

Open: De tuin is open voor sneeuwklokjes in februari/maart, afhankelijk van de weersomstandigheden. Bezoek uitsluitend op afspraak, NTs-donateurs gratis, aan niet-donateurs wordt een kleine bijdrage gevraagd. Een kop koffie of thee staat voor u klaar.

De tuin heeft meer dan veertig soorten sneeuwklokjes, waaronder Wendy’s Gold, Viridapice en verscheidene dubbele soorten, afgewisseld met vroegbloeiende heesters en helleborussen.

Loosdrecht

Kasteel-Museum Sypesteyn
Nieuw Loosdrechtsedijk 150, 1231 LC Loosdrecht,
www.sypesteyn.nl

Open: Speciaal voor de sneeuwklokjes: ieder weekend in februari en maart van 12-17 uur. Het kasteel is die periode nog gesloten. Entree tot de tuin bedraagt € 3,50 per persoon. Informatie, ook over groepsbezoek, op de website. Voor NTs-donateurs is de tuin gratis te bezoeken van 1 maart t/m 1 november. Op di van 11.00-17.00 uur.

De tuin van Kasteel-museum Sypesteyn is in het voorjaar wit van de sneeuwklokjes. Onder de oude bomen van het parkbos is het een feest van stinzenplanten. Samen met de krokussen en scilla’s vormen zij een kleurrijke lappendeken. Het 6 ha grote park van Sypesteyn is begin 1900 aangelegd door jonkheer C.H.C.A. van Sypesteyn.

Texel

Texel is hét sneeuwklokjeseiland. Er worden dit jaar geen sneeuwklokjesdagen georganiseerd, maar ze zijn overal te vinden langs wegen en paden. Bijvoorbeeld:

• In de Cocksdorp: Krimbos, hoek Vuurtorenweg, Molenlaan het bos van ‘Reuvers’
  • Den Burg-Den Hoorn: Randweg in de Dennen, vooral bij de barbecueplaats
  • Den Hoorn: Watermolenweg bij het begin van het Molwerk
  • De Koog: Oudedijkje in de buurt van het Waalenburger fietspad

Op afspraak is sneeuwklokjeskweker Piet van Groningen te bezoeken. Hier zijn velden met duizenden sneeuwklokjes te bewonderen en sneeuwklokjes in het groen te kopen. De gewone maar ook hele bijzondere. Tel. 0222-319208, Email: pcvangroningen@planet.nl

Voor info over sneeuwklokjesdagen 2022: Email: gerda.bloem@planet.nl

Zuid-Holland

Den Haag

In de parken Oostduin/Arendsdorp en het Haagse Bos komen massaal sneeuwklokjes voor; in Sorghvliet en het landgoed Reigersbergen staan veel dubbele sneeuwklokjes. Sorghvliet is alleen toegankelijk met een jaarkaart à € 7,20 p.p. te gebruiken voor max. 3 personen. Deze kaart is verkrijgbaar bij de VVV-winkels in Den Haag en bij boekhandel Paagman, Frederik Hendriklaan, Den Haag. De andere parken zijn vrij toegankelijk.

Dordrecht

Annie Fallinger
Rijksstraatweg 100, 3316 EH Dordrecht
T 078 618 1181

Open: 19,20,21 en 26 en 27 februari 2021 van 10-16 uur. Entree: € 2 per persoon.
Alles uiteraard onder voorbehoud en met inachtneming van de dan geldende voorschriften; neem telefonisch contact op voor inlichtingen.

In deze liefhebberstuin zijn ruim vijfhonderd verschillende sneeuwklokjes gecombineerd met prachtig bloeiende helleborussen. Annie is de houder van de Nationale Plantencollectie Galanthus. U kunt hier dan ook vele verschillende cultivars bekijken in forse pollen. Veel sneeuwklokjes zijn te koop; er is tevens een winkeltje.

Zeeland

Heinkenszand

Landgoed Landlust
Dorpsstraat 100a, 4451 AC Heinkenszand.
E info@hetzeeuwselandschap.nl

Open: Vrij toegankelijk voor wandelaars. Door het bos lopen enkele onverharde paden. Landlust wordt beheerd door de Stichting Het Zeeuwse Landschap.

Landgoed Landlust is gelegen in het dorp Heinkenszand. De geschiedenis van dit kleine park met vele bomen gaat terug tot in de 16e eeuw. Het gebouw dat er nog staat is het voormalig koetshuis en was tot 2007 het hoofdkantoor van Het Zeeuwse Landschap. Er zijn in het vroege voorjaar vele stinzenplanten te vinden, zoals daslook en gevlekte aronskelk. Ook de sneeuwklokjes ontbreken niet. Naast het gewone sneeuwklokje bloeit het groot sneeuwklokje, het lenteklokje en het zomerklokje.

Kloetinge

Buitenplaats Kloetinge
Familie Lenshoek
Marktveld 19, 4481 BH Kloetinge

Wegens Corona in 2021 geen open sneeuwklokkendagen

Kloosterzande

Park van Hof te Zande
Het park ligt achter het voormalige gemeentehuis, Hof te Zandeplein 11, en is het hele jaar vrij toegankelijk.

Het ‘park’ is onderdeel van de gemeentelijke groenvoorzieningen. In een ver verleden bevond zich hier een Uithof Te Zande, gesticht door de monniken Cisterciënzers abdij Ter Duinen in België.

Middelburg

Kasteel Ter Hooge
Pjotr en Conny Ypma-Umbgrove
Koudekerkseweg 200 A, 4335 SP Middelburg
T 0118 615447 / 06 20359186; E cumbgrove@gmail.com
(Tuin nr. 305, Open Tuinen Gids 2020)

Wegens Corona in 2021 geen open sneeuwklokkendagen.

Oostkapelle

Buitenplaats Duinbeek
Duinbeekseweg 18-21, 4356 CD Oostkapelle

Open: vrij toegankelijk
Parkeren is mogelijk op het parkeerterrein Randduin en het parkeerterrein richting Westhove

Om Duinbeek heen loopt een openbaar pad van 1 km met velden vol sneeuwklokjes, evenals de paden van de Walcherse Manteling waarin Duinbeek ligt. Later in het seizoen bloeien langs de Hoofdlaan, richting Kasteel Westhove, veel narcissen en stinzenplanten.