Open tuinen met sneeuwklokjes 2020

In februari en maart zijn in het hele land tuinen en parken speciaal opengesteld om het publiek te laten genieten van de eerste lentebodes. De open tuinen en parken variëren van klein tot groot. In sommige ziet het onder de bomen wit van de sneeuwklokjes, in andere zijn veel bijzondere soorten te zien.

Bij hevige sneeuwval of langdurige vorst zijn de tuinen wellicht gesloten. Kijk daarom vooral op de diverse websites voor actuele informatie voordat je op pad gaat.

Hebt u een tuin met sneeuwklokjes en wilt u uw tuin of park op ons overzicht vermelden? Laat het ons weten: info@tuinenstichting.nl.

Groningen

Oostwold

Tuinfleur
De heer en mevrouw (Rika) Van Delden
Nieuweweg 34, 9682 RM Oostwold
T 0597 551 383; E tuinfleur@planet.nl; www.tuinfleur.nl
(Tuin nr. 11, Open Tuinen Gids 2019)

Open: zondag 23 februari en zondag 1 maart 2020 van 11-17 uur. Entree € 3,- incl. koffie en iets lekkers. Groepen zijn op andere dagen welkom, op afspraak.

6.000 m2. Een diepe smalle tuin (350 m.), verdeeld in 10 tuinkamers, grenzend aan het Oldambtmeer. Zeer gevarieerd beplant. Duizenden sneeuwklokjes (150 verschillende cultivars).

Wij organiseren samen met nog drie andere tuinen de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.tuinfleur.nl).

Pieterburen

Domies Toen
Hoofdstraat 76, 9968 AG Pieterburen
T 06 46317067; E info@domiestoen.nl
(Tuin nr. 15, Open Tuinen Gids 2019)

Open: De tuin is het hele jaar geopend. Entree € 3 per persoon.
In april is de theeschenkerij op zondag geopend. In de theeschenkerij is het boekje over stinzenplanten te verkrijgen, met daarin een route langs de stinzentuinen in Noord-Groningen.

Op 23 februari, 14 uur, verzorgt de beheerder een stinzenplantenwandeling. Zie de website voor meer informatie: www.domiestoen.nl

In Domies Toen staan het gewone sneeuwklokje (Galanthus nivalis), het dubbelbloemige sneeuwklokje (G. nivalis ‘Flore Pleno’), grote sneeuwklokjes (G. elwesii) en een ruim aantal andere soorten stinzenplanten.

Slochteren

Fraeylemaborg
Hoofdweg 30, 9621 AL Slochteren.

Open: van zonsopgang tot zonsondergang. De entree is gratis, wel wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd bij de ingang van het park.

Landgoed Fraeylemaborg is een unieke cultuur-historische eenheid waar de bewoners gedurende vijf eeuwen huis en tuin hebben verfraaid. Begin 19e eeuw is door o.a. Roodbaard een indrukwekkende Engelse landschapstuin aangelegd waarin heel veel sneeuwklokjes te zien zijn. De\e zijn vooral te vinden op de Bleek achter de borg en in de Engelse tuin aan de zijkant, maar ook elders in het uitgestrekte park (23 ha). De wandelaar treft, verspreid door het parkbos, ‘follies’ en 17e- en 18e- eeuwse zandstenen tuinornamenten aan. In het Koetshuis zijn wisselende tentoonstellingen, een museumwinkel en een filmzaal te vinden. Het Schathuis is nu café-restaurant.

Voor informatie zie www.fraeylemaborg.nl

Stadskanaal

The Stonefarm
Anna en Tinus Scheltens
Zijdstukkerweg 7, 9501 LB Stadskanaal
T 0599 612 203; E tinus.anna@hetnet.nl; www.westerwoldsetuinen.nl
(Tuin nr.18, Open Tuinen Gids 2019)
Contactpersoon: Jannie Bos, Wubsbos, jannie@wubsbos.nl

Open: zondag 23 februari en zondag 1 maart 2020 van 11-17 uur.
Krokusdagen 15 maart, tulpen en overige stinzenplanten 12-19 en 26 april 2020. Alle overige dagen op afspraak, ook groepen zijn welkom. Entree: vrije gift.

20.000 m2. Opvallend zijn de enorme zwerfkeien in de landschappelijke tuin. Een grote appelhof (1.400 m2) met een tapijt van sneeuwklokjes en krokussen. Verder door de hele tuin massa’s stinzenplanten en voorjaarsbollen. De bermen langs de weg zijn ook royaal beplant.

Wij organiseren samen met nog drie andere tuinen de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.stonefarm.nl).

Stadskanaal

City Channel Garden
Lida Lourens
H.J. Kniggestraat 101, 9501 NJ Stadskanaal
T 0599 613 089; E lourens.be@gmail.com

Open: zondag 23 februari en zondag 1maart 2020 van 11-17 uur. Voor groepen op andere dagen na afspraak. Entree: € 3.- (incl. koffie en iets erbij).

2.500 m2. Tuin met in het vroege voorjaar bloeiende Camelia, sneeuwklokjes in alle soorten en maten, gevolgd door botanische krokussen. Verrassende combinaties van exclusieve bollen zoals Scilla, Fritillaria, Muscari en Puschkinia.

Samen met nog drie andere tuinen neem ik deel aan de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen.

Warffum

Oude Pastorietuin
Pastorieweg 24, 9989 BM Warffum
T 0595 422 363; E g.e.scheers@hetnet.nl

Open: zaterdag 7 en zondag 8 maart 2020 van 12-17 uur. Gratis entree.

Reeds eeuwen bloeien in deze tuin van 7.000 vierkante meter veel soorten stinzenplanten: akoniet, sneeuwklok, holwortel, voorjaarshelmbloem, Scilla, diverse soorten aronskelk, salomonszegel, bostulp en vogelmelk. Wegens de massale groei van de stinzenplanten wordt alleen gewandeld op de schelpenpaden.Deze tuin is door de Stichting Floron uitgeroepen tot een van de vijf mooiste stinzenplantenplekken van ons land.

Winschoten

WubsBos
Jannie Bos
St. Vitusholt 86, 9673 AK Winschoten
T 0597 420 896; E info@wubsbos.nl; www.wubsbos.nl
(Tuin nr. 27, Open Tuinen Gids 2019)

Open: zondag 23 februari en zondag 1 maart 2020 van 11-17 uur. Entree vrije gift. Voor groepen op andere dagen na telefonische afspraak.

1.700 m2. bostuin met een hoogteverschil van ca. 5 meter in het Maintebos in bijna hartje Winschoten. In het vroege voorjaar zijn er overal sneeuwklokjes en iets later stinzenplanten, verwilderingsbollen en veel narcissen, verspreid door de tuin.

Samen met nog drie andere tuinen neem ik deel aan de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.wubsbos.nl).

Friesland

Cornjum

Martenastate
De Wier, 9056 PM Cornjum.
www.martenastate.nl

Open: Vrij toegankelijk van 08.00-18.00 uur.

Romantisch park met oude bomen en heel veel stinzenplanten, beginnend met veel sneeuwklokjes.

Jelsum

Dekema State
Dekemawei 5, 9057 LC Jelsum
T 058 257 00 20; E www.dekemastate.nl
(Tuin nr. 32, Open Tuinen Gids 2019)

Open: De tuin van Dekema State is in deze tijd niet officieel open. Maar dinsdag t/m vrijdag is het hek bij de oprijlaan meestal open. Wie speciaal voor de stinzenplanten komt, kan vooraf het best even bellen. Heel januari zijn wij gesloten, vanaf 5 februari zijn we weer bereikbaar.

Voor en naast het koetshuis bevindt zich een aardig veld met sneeuwklokjes en op diverse plekken ook wat polletjes en gevuldbloemige sneeuwklokjes. Als eerste van de vele stinzenplanten bloeien onder meer boerenkrokus en Corydalis.

Rauwerd

Jongema State
Slotsdyk 7, Rauwerd
www.itfryskegea.nl/jongemastate

Open: vrij toegankelijk.

Op de plek waar vroeger de State stond staan binnen de slotgracht en de boomsingel onder oude bomen veel sneeuwklokjes en stinzenplanten. Op het bewaard gebleven middeleeuwse poortgebouw bevindt zich een informatiepaneel.

Kollum

Philipppusfenne
Voorstraat 87, 9291 CE Kollum
T 0511 451 461; www.philippusfenne.nl

Open: in februari, maart en april na telefonische afspraak met de familie Lutz.

Easterein, gemeente Súdwest-Fryslân

Pastorietuin
Menno Landstra
Tjerkebuorren 1
8734 GX Easterein
T 06 53471826
Ingang aan de Stittenserleane
www.facebook.com/pastorietuineasterein/

Open: in verband met de weersomstandigheden is er geen open weekend op 15 en 16 februari. Op zondag 1 maart uitsluitend voor donateurs, toegang gratis.
De Pastorie zelf is niet open voor publiek. N.B. er is geen toilet aanwezig.

Easterein heeft een prachtig gave dorpsstructuur met de veertiende-eeuwse Martinikerk op de grotendeels omgrachte terp in het midden van het dorp. De voormalige pastorie, 1861, ligt in de schaduw van de imposante kerk. Veel van de oorspronkelijke tuinaanleg is nog aanwezig: een wandeltuin ‘ter verpozing en het verzetten der zinnen’, een productietuin en de paardenweide. De omgrachte wandeltuin, een ontwerp van Gerrit Vlaskamp uit 1863, heeft nog alle kenmerken van de landschappelijke stijl: oude slingerpaden, kleine hoogteverschillen en inmiddels anderhalve eeuw oude solitaire bomen. In het gazon bloeien het gewone Sneeuwklokje en het dubbele Sneeuwklokje (Galanthus nivalis ‘Flore Pleno’), de Winterakoniet, de Bonte krokus (Crocus vernus) en Boerenkrokus (Crocus tommasinianus) het Lenteklokje en de Kievitsbloem. Langs de gracht bloeien de Wilde of Boshyacint, de Italiaanse aronskelk en Daslook.

De moestuin met fruitschuttingen en historisch leifruit, is ook omgracht. De paardenwei ligt ten noordwesten van de pastorie. De tuin is een inmiddels zeldzaam voorbeeld van de oorspronkelijke kerk-historische situatie, namelijk de zelfvoorzienende positie van de pastorie, zowel in recreatief opzicht als wat betreft eerste levensbehoeften

Stiens

Stinze Stiens
Smelbrege 9, 9051 BH Stiens
E stinze.stiens@icloud.com; www.stinze-stiens.nl
(Tuin nr. 44, Open Tuinen Gids 2019)

Open: Op afspraak via stinze.stiens@icloud.com: groepen (vanaf 8 personen), ontvangst met koffie /thee en iets erbij in het Pakhûs SOLO voor een ‘praatsje’ over de ‘stinzenblomkes’ en de ‘Vlaskamptún’ gevolgd door een stinzenstruin door de tuin, vanaf € 7,50 pp.
Voorjaarsarrangement 11 april (Dekema State, Martenastate, Stinze Stiens), ook te boeken als groepsarrangement op andere dagen. Open tuindagen zie de Kalender in de Stinzenflora-monitor. https://www.stinzenflora-monitor.nl

Het Doktershuis in Stiens ligt vlak bij de kerk en heeft een negentiende-eeuwse slingertuin die 150 jaar geleden door de tuinarchitect Gerrit Vlaskamp is aangelegd (1868). De tuin, nu bekend als Stinze Stiens, is na een lange periode van verwaarlozing door de huidige bewoners opgeknapt en heeft een rijke stinzenflora. De tuin wordt in het seizoen van de stinzenflora regelmatig opengesteld. De tuin ligt beschut en daardoor zijn de sneeuwklokjes, winterakonieten, lenteklokken en krokussen vroeg in bloei. Iets later komen holwortel en knikkende vogelmelk en weer later de bostulp en gewone vogelmelk.

Stiens

St. Vituskerkhof
Pieter Jellessingel, Stiens

Open: Vrij toegankelijk.

Wat minder sneeuwklokjes, maar veel winterakoniet en bonte krokus, en later de holwortel.

Veenklooster

Fogelsangh State
Kleasterwei 1, 9297 WR Veenklooster

Open: Het park is toegankelijk met een jaarkaart of door € 1,- te betalen bij de tuinmanswoning of het museum. Meer informatie: www.fogelsangh-state.nl

Het dubbele sneeuwklokje, maar ook andere typische stinzenplanten bloeien in februari in het park. Bij de hoofdingang van de State aan het begin van het park staan de meeste al eeuwenoude exemplaren.

Franeker

Martena tuin
Voorstraat 35, 8801 LA Franeker.
www.martenatuin.nl

Open: vanaf 8 uur ‘morgens, toegankelijk via een steeg naast de Martenastins en via de Heerengracht.

Grote stinzenplantentuin in het centrum van Franeker, gelegen achter de Martenastins, een middeleeuws stadskasteel. De slingerpaden, naar ontwerp van Roodbaard, zijn onlangs gerestaureerd. Veel sneeuwklokjes.

Veenwouden

Schierstins
Hoofdstraat 1, 9269 Veenwouden

Open: Voor openingstijden en activiteiten zie www.schierstins.nl

Voor overige terreinen in Friesland met stinzenflora zie: www.stinzenflorafryslan.nl

Drenthe

Assen

Overcingel
Oostersingel 27, 9401 JZ Assen

Open: Van eind februari tot half maart is de tuin rond het huis interessant vanwege de sneeuwklokjes en later de krokussen. Tijdens de bloei is de toegang tot het privégedeelte gratis.
Het park is het hele jaar geopend op vertoon van wandelkaarten, die voor € 1,- verkrijgbaar zijn aan de voordeur van de buitenplaats Overcingel. Eén wandelkaart is geldig voor een heel jaar voor een gezin plus eventuele introducés.

De tuin is een oase van rust en natuurschoon in het centrum van Assen, aangelegd in ongeveer 1825 in landschapsstijl bij de buitenplaats Overcingel, met in het vroege voorjaar gewone sneeuwklokjes, Galanthus nivalis, in verwilderde vorm.

Koekange

De Tuin vol Woorden
Koekangerdwarsdijk 53, 7958 SR Koekange
T 0623 568 123; E marjansp@hotmail.com; www.bureautuinleven.nl
(Tuin nr. 62, Open Tuinen Gids 2019)

Open: vrijdag 21 februari en/of 28 februari 2020 van 12.00-15.30 uur (samen met ‘De Bostulp’). Toegang is gratis. De winter is vaak wispelturig; check voor u komt de website.

In de loop van jaren heb ik bijzondere kleinoden verzameld. Boeiend en subtiel. Mijn bostuin is bij uitstek geschikt voor sneeuwklokjes. Naast de bijzonderheden is Galanthus nivalis daarnaast overdadig aanwezig en zorgt voor witte ‘sneeuwvlakken’ op de bosbodem. Heel bijzonder. Een aantal kleinoden zijn te verkrijgen.

Koekangerveld

De Bostulp
Ruinerweg 44, 7958 RD, Koekange
Deyke van Donkelaar
E tuinderij@debostulp.nl; www.vandonkelaargroenadvies.nl
Open: vrijdag 21 februari en/of 28 februari 2020 van 10-16 uur (samen met ‘Tuin vol woorden’ van Marian Sorgdrager). Toegang is gratis.

Sneeuwklokjes kijken bij Ruurd en Deyke van Donkelaar. U wandelt door de natuurtuin en in het omliggende landschapspark het ‘Struunpad’. Het jonge lindenbos is in het vroege voorjaar een prachtig sprookjesbos met grote pollen sneeuwklok en andere vroeg bloeiende bosplanten. Ook in de inheemse natuurtuin zijn enkele bijzondere soorten sneeuwklok te bewonderen. Er zijn korte rondleidingen en gelegenheid om binnen bij de houtkachel op te warmen met koffie en thee en iets lekkers. Kijk voor actuele informatie op de website www.vandonkelaargroenadvies.nl.

Smilde

Villa en Stinzentuin op ’t Kloosterveen
Tramweg 65, 9422 BM Smilde
T 06-12388415; E anijweni@xs4all.nl

Open: In het voorjaar is deze particuliere tuin te bezichtigen vanaf 01 maart t/m 15 mei (alleenop afspraak, geschikt voor groepen tot circa 10 personen). De eigenaars leiden u met plezier rond en vertellen graag over de geschiedenis van het huis én natuurlijk de tuin! In de keuken of het tuinhuis staat de koffie of thee voor u klaar. Er wordt geen entree gevraagd, een vrijwillige bijdrage t.b.v. het onderhoud van de tuin is welkom.

Aan de Drentsche Hoofdvaart ligt een rijksmonument met ecologische bostuin (met slingerpaden) van 7000 m². In de tuin staan monumentale bomen en veel sneeuwklokjes en andere stinzenplanten. Elke lente zijn de bloeiende stinzen een prachtige bezienswaardigheid.

Overijssel

Denekamp

De Dinkeltuin
De Gervelink 30, 7591 DT Denekamp
T 0541 352 986; E c-vanbakel@home.nl; www.dedinkeltuin.nl
(Tuin nr. 89, Open Tuinen Gids 2019)

Open: Donateursdag in het vroege voorjaar van 2020. Voor donateurs van de Nederlandse Tuinenstichting is de entree gratis; andere bezoekers betalen € 2,50 (de opbrengst is bestemd voor een goed doel), inclusief koffie of thee en iets lekkers.

Omdat planning van een open dag erg moeilijk is in verband met de te verwachten winter, verwijzen wij geïnteresseerden naar onze website: www.dedinkeltuin.nl. Hierop wordt te zijner tijd ook de datum bekendgemaakt.
Als de winter een beetje meewerkt, zijn er meer dan 125 soorten en variëteiten sneeuwklokjes. Daarnaast zijn er 100 soorten en variëteiten Helleborus te zien en voorjaarsbloeiende bollen en heesters (o.a. Hamamelis). Er zijn ook sneeuwklokjes te koop.

Hengelo

De Stadstuin
Mevrouw A. Pohlmann
Hengelo
T 074 243 85 89; E pohlmann37@home.nl

Open: Gezien de grootte van de tuin zijn bezoekers welkom na telefonische afspraak vanaf 1 februari, afhankelijk wat de natuur ons brengt. Als u belt (074 243 85 89), krijgt u het adres van de tuin. Gratis entree.

Kleine tuin met verwilderde soorten en variëteiten.

Hof van Twente

Landgoed Weldam
Weldam 1, 7475 MN Markelo
Route en parkeren: zie www.weldam.nl
E info@weldam.nl

Open: De tuin van Weldam is het gehele jaar geopend op werkdagen (maandag t/m vrijdag) 9-16 uur. Ook in de maand februari. Entree € 2,50 per persoon.

De kasteeltuin is een voorbeeld van neobarok, een in de negentiende eeuw aangelegde zeventiende-eeuwse tuin. Eduard André ontwierp deze tuin in 1885, met o.a. een 145 m lange berceau van beuk, parterres de broderie en doolhof. Maar ook planten zoals rozen, rododendrons en perkplanten. De houten uitkijktoren midden in de doolhof biedt een fraai uitzicht over de prachtige, historische tuin. Het kasteel is niet te bezichtigen.

Sneeuwklokjes en overige bolgewassen (stinzenplanten) komen vooral voor in het park rondom de kasteeltuin.

Gelderland

Nederhemert-Zuid

Het slotbos en kasteeltuin op het (schier)eiland of ‘Ailand’ in de Bommelerwaard zijn bezaaid met sneeuwklokjes en winterakonieten, overgewaaid vanuit de tuin van het kasteel Nederhemert. Vrij toegankelijk.

Neerijnen

Kasteelbos Neerijnen
Van Pallandtweg ( achter de kerk) 11, Neerijnen.

Open: vrij toegankelijk.

Via de Kasteeltuin en de oprijlaan bereikt u het kasteel. Van hieruit voert een pad het bos in, waar een interessante stinzenflora van onder andere sneeuwklokjes te zien is.

Rossum

Het Slingerbos, bij de tuin van het ‘Slot’ in Rossum is vrij toegankelijk. Er bloeien heel veel sneeuwklokjes.

Vorden

De Wildenborch
Wildenborchseweg 20, 7251 KG Vorden
www.wildenborch.nl; E info@wildenborch.nl
(Tuin nr. 182, Open Tuinen Gids 2019)

Open tuinendagen: Zaterdag 22 en zondag 23 februari 2020, van 11.00-15.30 uur. Eventuele wijzigingen in de data als gevolg van de weersomstandigheden staan tijdig op de website: www.wildenborch.nl. Toegang € 4,-; kinderen t/m 11 jaar en donateurs van de Nederlandse Tuinenstichting gratis. Koffie en thee met iets lekkers verkrijgbaar in de theeschenkerij. Er worden planten uit eigen tuin verkocht. Honden worden niet toegelaten, ook niet als zij aan de lijn lopen.

De Wildenborch is bekend om haar uitgestrekte velden sneeuwklokjes en winterakonieten. Het wit van de sneeuwklokjes duikt overal op in het bos en in de tuin. Langs de paden, langs het water en tussen de klimop onder de hoge lindebomen. De gele winterakonieten daar tussendoor of op eigen plekken geven het geheel een zonnig karakter. Er is een route door de tuin uitgezet om de bezoekers langs alle mooie plekken te leiden. De donkere wintersilhouetten van de bomen en de verre zichtlijnen maken de wintertuin tot een verrassende belevenis.

Vorden

Hof van Hackfort
Vereniging Natuurmonumenten
Baakseweg 8, Vorden
T 0575-555560 W www.natuurmonumenten.nl/hackfort
Parkeerplek tegenover Baakseweg 5
(Tuin nr. 184 Open Tuinen Gids 2019)

Open: dagelijks tussen zonsopgang en zonsondergang. Zondag 8 maart ‘Stinzenplantenpaleis’ op het voorplein. Enkele zondagmiddagen in maart en april wandeling met de boswachter. Info zie website.

In het parkbos bij het kasteel begint het seizoen al vroeg met veel sneeuwklokjes, gevolgd door duizenden stinzenplanten. In het bos zijn een aantal wandelroutes uitgezet.

Warnsveld

De Overtuin
Stichting Warnsveldse Monumenten
Molenstraat 6, 7231 KN Warnsveld
E info@deovertuin.nl; www.deovertuin.nl
(Tuin nr. 186, Open Tuinen Gids 2019)

Open: zondag 1 maart 2020 van 11-17 uur. Entree tuin: € 3,- donateurs Nederlandse Tuinenstichting € 1,50. Kinderen t/m 16 jaar onder begeleiding vrij toegang. Tevens Entdag in de galerie in samenwerking met de Noordelijke Pomologische Vereniging, vrij toegang.

Duizenden sneeuwklokjes tooien als voorbodes van de lente de stinzenveldjes in de Overtuin. Afhankelijk van het winterweer zullen ook de toverhazelaar en de gele kornoeljes hun tere geel laten zien. Kom dwalen langs de gebogen paadjes en genieten van verrassende door-kijkjes en monumentale oude bomen.

Wolfheze

De Boschhoeve
Dineke Logtenberg
Boshoeve 3, 6874 NB Wolfheze
T 026 482 12 31; E info@boschhoeve.nl; www.boschhoeve.nl

Open: speciaal in verband met de sneeuwklokjes: zaterdag 15, zaterdag 22 en zaterdag 29 februari van 10-17 uur. Op deze dagen is de entree gratis.
Sneeuwklokjesfeest do. 6, vr. 7 en za. 8 februari 2020, van 10-17 uur. Entree: € 4 per persoon, kinderen tot 12 jaar gratis. Meer informatie: www.boschhoeve.nl

In de tuinen zijn veel verschillende sneeuwklokjes aangeplant, die in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot mooie forse pollen. Hierdoor zijn de verschillen in bloemvormen, hoogte en grootte goed te zien. De kwekerij is ook geopend voor verkoop, evenals de theeschenkerij.

De Bilt

Landgoed Oostbroek
Bunnikseweg 39, 3732HV De Bilt.
Voor informatie: www.utrechtslandschap.nl.

Open: Landgoed Oostbroek, eigendom van het Utrechts Landschap, is het hele jaar geopend; toegang tot het park is gratis. Het landgoed heeft gemarkeerde wandelroutes.

Het Essen-Iepenbos van Oostbroek staat bekend om haar sneeuwklokjes. In het vroege voorjaar kleuren grote delen van het landgoedbos wit. Het gaat voornamelijk om het gewone sneeuwklokje (Galanthus nivalis) en het dubbele (of gevulde) sneeuwklokje (G. nivalis ‘Flore Pleno’). Daarnaast zijn Galanthus nivalis ‘Viridapice’ en Galanthus nivalis ‘Scharlockii’ aanwezig; beide met een groene punt op de buitenste bloemdekbladeren, maar met verschillende schutbladen en bloemsteellengtes.

Bosch en Duin

Dennenweg 25, 3735 MP Bosch en Duin
030 229 25 75 of via e-mail: dennenweg@casema.nl
(Tuin nr. 197, Open Tuinen Gids 2019)

Open: vanaf half januari t/m maart 2020 afhankelijk van de weersgesteldheid. Alleen na telefonische afspraak. Entree: € 3,- t.b.v. de Nederlandse Tuinenstichting; gratis entree voor NTs-donateurs. Koffie en thee horen erbij.

Bostuin met veel verschillende, elkaar opvolgende voorjaarsbloeiers. Het aantal verschillende sneeuwklokjes is van lieverlee gegroeid tot ca 270, bloeiend vanaf eind september (de herfstbloeiers) tot – afhankelijk van het weer – eind maart/begin april, veelal o.m. vergezeld van andere bol- en knolgewassen, zoals winterakonieten, Cyclamen coum, krokussen en vroegbloeiende Corydalis.

Bunnik

Landgoed Rhijnauwen
Rhijnauwenselaan 16, 3981 AH. Bunnik
www.theehuisrhijnauwen.nl

Open: Vrij toegankelijk

Het Landgoed beslaat samen met het aangrenzende Landgoed Amelisweerd ( beiden daterend uit de 13e eeuw met deels nog historische aanleg) 300 hectare met bos, weide, rivier, akkers en boomgaarden. Vanaf Theehuis Rhijnauwen, met P en terras aan de Kromme Rijn, voeren wandelpaden (ook geschikt voor rolstoelen) langs Huis Rhijnauwen en poortgebouw, door een bos met sneeuwklokjes en langs de Kromme Rijn richting Landgoed Amelisweerd. Voor info en plattegrond: www.theehuisrhijnauwen.nl en zoek bij ‘Lentewandeling’.

Bunnik

Landgoed Amelisweerd
Koningslaan 11, 3981 HD Bunnik (niet met de auto bereikbaar)
Parkeerplaats langs de Provinciale weg tussen Utrecht en Bunnik, nummer 124. Via de lange oprijlaan loop je naar Huis Oud Amelisweerd en Landgoedcafé De Veldkeuken.
www.amelisweerd.com

Open: Vrij toegankelijk

In het vroege voorjaar kleuren sneeuwklokjestapijten de velden en bossen wit op deze historische Buitenplaats (rijksmonument). Vanaf het Landgoedcafé in het gerestaureerde koetshuis lopen verschillende wandelroutes over de buitenplaats: langs de Landhuizen Oud Amelisweerd en Nieuw Amelisweerd en in de richting van Landgoed Rhijnauwen. De sneeuwklokjes worden gevolgd door stinzenplanten. Voor info en plattegrond: www.amelisweerd.com

Haarzuilens

Kasteel De Haar
Kasteellaan 1, 3455 RR Haarzuilens

Open: park en tuin zijn dagelijks open van 09-17 uur (behalve tijdens evenementen). Entree: € 6,- per persoon; kinderen van 4 t/m 12 jaar € 4,- per persoon. Kinderen jonger dan 4 jaar gratis.

De sneeuwklokjes zijn met duizenden tegelijk te bewonderen in ons park.

Veenendaal

De Palmentuin
Parelgras 19a, 3902 AP Veenendaal
Bert van der Weerd; E depalmentuin@hotmail.com
(Tuin nr. 222, Open Tuinen Gids 2019)

Open: zaterdag 15 en zondag 16 februari, zaterdag 22 en zondag 23 februari en zaterdag 29 februari en zondag 1 maart 2020 van 11-17 uur. Voor groepen zijn we ook op andere dagen open, in overleg. Voor actuele informatie en route: www.depalmentuin@hotmail.com of 0318 520241 / 06-36537882.

Ik bied u graag de mogelijkheid om vroeg in het seizoen in mijn subtropische tuin te komen kijken waar ik ruim 200 soorten en zelfs onbeschreven soorten heb; erg leuk om deze nieuwe soorten sneeuwklokjes te bekijken. Daarnaast staan 60 soorten kerstrozen en bloeiende heesters in de tuin, waaronder toverhazelaars. Voor de echte liefhebber is een kleine hoeveelheid bollen opgepot. Met de sneeuwklokjes verwelkomen we de aanstaande lente.

Park Bloeyendael
Archimedeslaan 1, Utrecht

Open: dagelijks vrij toegankelijk. Geen parkeergelegenheid, bereikbaar met openbaar vervoer vanaf Utrecht CS. Bereikbaarheid zie website.

Op de plek van een voormalige 17e -eeuwse buitenplaats ligt natuurpark Bloeyendael aan de oostkant van Utrecht, een gebied van 8 ha, doorsneden door waterpartijen. Niet ver van het voormalige Provinciehuis zijn hier in het voorjaar heel veel sneeuwklokjes, lenteklokjes, narcissen en andere stinzenplanten te zien. Plattegrond van het park op de website.

Westbroek

Moeras- en Stinzenplantentuin
Wim en Marianne Baas-Volkers
Kerkdijk 126, 3615 BJ Westbroek (gem. De Bilt); NB Tuiningang Kerkdijk 132
T 0346-281485
(Tuin nr 223, Open Tuinen Gids 2019)

Open: Zaterdagen 29 februari, 14 en 28 maart van 10.00-17.00 uur. Vrij entree (vrijwillige bijdrage voor koffie/thee/lekkernij). Groepen van 10 tot 20 pers. op afspraak: Tel. 0346-281485 (niet tijdens Open Tuindagen)

Ecologische, geaccidenteerde tuin van 7.500 m2 met in de lente een zee van (meer dan 200 verschillende) sneeuwklokjes. Er zijn ook veel stinzenplanten te zien waaronder lenteklokjes, narcissen, primula’s, kievitsbloemen en nog heel veel meer.

Noord-Holland

Bakkum

De Doornduyn
Duinweg 2, 1901 ML Bakkum-Noord (Castricum)
Tineke van der Velden-Jonker
T 072-5051801; E info@doornduyn.nl; www.doornduyn.nl

Open op de volgende zondagen: 26 januari, 9 en 23 februari, 8 en 29 maart 2020 van 11-16 uur: Sneeuwklokjes in het Duin. Entree € 4 per persoon. Groepen: op afspraak vanaf 10 personen € 10 p.p. inclusief rondleiding en koffie/thee/taart.
Sneeuwklokjesdagen: 14-21 februari 2020 van 10-16 uur,koffie / thee / taart/rondleiding-lunch-boswandeling sneeuwklokjes-high tea € 40 p.p.

Bezoekers kunnen wandelen in de 2,5 ha grote natuurduintuin en zich opwarmen in het tuinhuis. Hier is koffie/thee, taart en soep verkrijgbaar.

Heemstede

Huis te Manpad
Herenweg 7-11, 2105 MB Heemstede
www.huistemanpad.nl

Open: Vanaf 1 februari tot en met 31 mei 2020 is er iedere zaterdag om 10 uur en iedere dinsdag om 14 uur een rondleiding. Op deze tijdstippen staat er bij de poort een gids klaar. Aanmelden is niet nodig en er worden geen kosten berekend.

Het park van Huis te Manpad is alleen in excursieverband te bezoeken. In de bosborders in het park bloeien grote groepen verwilderde sneeuwklokjes, waaronder het dubbele sneeuwklokje. Om de groei van onze stinzenplanten te stimuleren passen we actief hakhoutbeheer toe, wat de kale plekken in het bos verklaart.
Een groepsbezoek buiten de openstellingstijden is mogelijk, behalve op zondag (hiervoor wordt wel een kleine vergoeding gevraagd). Spreek dit af met mevr. Iris de Graaff. T 023-5475040, E Iris_de_graaff@live.nl

Heemstede

Onder de Linde
Overboslaan 25, 2101 AL Heemstede
Contact: Else Bezemer
T 06 45 22 15 00; E elsebezemer@gmail.com
(Tuin nr. 245, Open Tuinen Gids 2019)

Open: De tuin is open voor sneeuwklokjes in februari/maart, afhankelijk van de weersomstandigheden. Bezoek uitsluitend op afspraak; gratis voor NTs-donateurs, aan niet-donateurs wordt een kleine bijdrage gevraagd. Een kop koffie of thee staat voor u klaar.

De tuin heeft meer dan veertig soorten sneeuwklokjes omgeven door vroegbloeiende heesters en helleborussoorten.

Loosdrecht

Kasteel-Museum Sypesteyn
Nieuw Loosdrechtsedijk 150, 1231 LC Loosdrecht.
www.sypesteyn.nl

Open: Speciaal voor de sneeuwklokjes en stinzenplanten: ieder weekend in februari en maart op zaterdag en zondag van 12-17 uur. Het museum is dan ook open, evenals het restaurant op Sypesteyn (ROS). Het kasteel is in die periode nog gesloten. Entree tot het park bedraagt € 3,50 per persoon, museum met museumkaart.

Kasteel-museum Sypesteyn is in het voorjaar een feest van stinzenplanten. Samen met de krokussen vormen zij een kleurrijke lappendeken. Het 6 hectare grote park van Sypesteyn is begin 1900 aangelegd door jonkheer C.H.C.A. van Sypesteyn.

Zuid-Holland

Den Haag

In de parken Oostduin/Arendsdorp en het Haagse Bos komen massaal sneeuwklokjes voor; in Sorghvliet en het landgoed Reigersbergen staan veel dubbele sneeuwklokjes. Sorghvliet is alleen toegankelijk met een jaarkaart à € 7,20 p.p. te gebruiken voor max. 3 personen. Deze kaart is verkrijgbaar bij de VVV-winkels in Den Haag en bij boekhandel Paagman, Frederik Hendriklaan, Den Haag. De andere parken zijn vrij toegankelijk.

Dordrecht

Annie Fallinger
Rijksstraatweg 100, 3316 EH Dordrecht
T 078 618 1181

Open: vrijdag 14, zaterdag 15, zondag 16 en op vrijdag 21 en zaterdag 22 februari 2020 van 10-16 uur. Entree: € 2 per persoon.

In deze liefhebberstuin zijn ruim 500 verschillende sneeuwklokjes gecombineerd met prachtig bloeiende kerstrozen. Annie is de houder van de Nationale Plantencollectie Galanthus. U kunt hier dan ook vele verschillende cultivars bekijken in forse pollen. Veel sneeuwklokjes zijn te koop; er is tevens een winkeltje.

Zeeland

Heinkenszand

Landgoed Landlust
Dorpsstraat 100a, 4451 AC Heinkenszand
E info@hetzeeuwselandschap.nl

Open: Vrij toegankelijk voor wandelaars. Door het bos lopen enkele onverharde paden. Landlust wordt beheerd door de Stichting Het Zeeuwse Landschap.

Landgoed Landlust is gelegen in het dorp Heinkenszand. De geschiedenis van dit kleine park met vele bomen gaat terug tot in de 16e eeuw. Het gebouw dat er nog staat is het voormalig koetshuis en was tot 2007 het hoofdkantoor van Het Zeeuwse Landschap. Er zijn in het vroege voorjaar vele stinzenplanten te vinden, zoals daslook en gevlekte aronskelk. Ook de sneeuwklokjes ontbreken niet. Naast het gewone sneeuwklokje bloeit het groot sneeuwklokje, het lenteklokje en het zomerklokje.

Kloosterzande

Park van Hof te Zande
Het park ligt achter het voormalige gemeentehuis, Hof te Zandeplein 11.

Open: het park is het hele jaar vrij toegankelijk.

Het ‘park’ is onderdeel van de gemeentelijke groenvoorzieningen. In een ver verleden bevond zich hier een Uithof Te Zande gesticht door de monniken Cisterciënzers abdij Ter Duinen in België.

Oostkapelle

Buitenplaats Duinbeek
Duinbeekseweg 17-21, 4356 CD Oostkapelle
Parkeren is mogelijk op het parkeerterrein Randduin en het parkeerterrein richting Westhove

Om Duinbeek heen loopt een openbaar pad van 1 km met velden vol sneeuwklokjes, evenals de paden van de Walcherse Manteling waarin Duinbeek ligt. Later in het seizoen bloeien langs de hoofdlaan, richting Kasteel Westhove, veel narcissen en andere stinzenplanten.