expositie Mien Ruys in ABC Architectuurcentrum Haarlem

Datum: 1 oktober 2017 t/m 15 januari 2018 (meerdaags), vanaf 10:00

Start locatie: Groot Heiligland 47 2011 EP HAARLEM

Onlangs verscheen de monografie Mien Ruys 1904-1999; zoeken naar de helder lijn van auteur Leo den Dulk. Voor het ABC is dit aanleiding om – met het boek als basis – een project te organiseren bestaande uit onder meer een reizende expositie over het werk en leven van deze bijzondere tuin- en landschapsarchitect. Daarnaast wordt met het project de vraag beantwoord hoe haar gedachtengoed wordt voortgezet door de huidige generatie praktiserende tuin- en landschapsarchitecten en -ontwerpers én daarna door de toekomstige generatie.

Inleiding – Mien Ruys is de belangrijkste Nederlandse tuinarchitect van de 20ste eeuw. Zij wordt ook in het buitenland gezien als een van de voornaamste vertegenwoordigers van de moderne stroming in de tuin- en landschapsarchitectuur. Wat Gerrit Rietveld voor de architectuur betekende en Piet Mondriaan voor de Stijl-beweging, was zij voor de groene buitenruimte.

Expositie: verleden –
Deel een van de tentoonstelling is het verhaal Mien Ruys, zoals dat ook in het boek wordt getoond. Op een twintigtal panelen/banieren – aangevuld met objecten als bielsen en gewassen grindtegels en interviews op beeld met onder anderen Piet Oudolf, Pieter Buijs en Anet Scholma – worden leven en werk van Mien Ruys aanschouwelijk gemaakt. De expositie is toegespitst op de ontwikkeling van haar oeuvre dat uitgebreid wordt getoond door middel van plattegronden, tekeningen en kleurenfoto’s. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van haar oorspronkelijke dagboeken waarin zij onverbloemd vermeldt voortdurend zoekende te zijn naar heldere lijnen.

Expositie: heden – Voor deel twee van de expositie zijn ontwerpers en gerenommeerde bureaus aangezocht die in de huidige praktijk staan. De invulling die zij op de expositie gaan geven is gebaseerd op de vraag: Hoe vertaal jij als tuin- en landschapsarchitect/ontwerper de ‘erfenis’ en het gedachtengoed van Mien Ruys in je eigen werk? Waar is dat in jouw ontwerpen (concreet) zichtbaar? De volgende bureaus en ontwerpers gaan op deze vraag in: Buro Mien Ruys (Anet Scholma); HOSPER (Hanneke Kijne); Bureau B+B (Jeanette Visser); Climmy Schneider bureau voor Tuinontwerp en beplantingsadvies; Studio Toop (Carrie Preston); Buro Carolien Barkman Tuinen; Jacqueline van der Kloet – tuinontwerp en beplantingsadvies; Natascha van de Ban Landschapsarchitectuur en stedelijk ontwerp; Carien van Boxtel tuin en landschapsontwerp; Bureau COPIJN (Sander Rombout), bureau Sanne Horn.

Expositie: toekomst – Voor deel drie van de expositie wordt samengewerkt met o.a. Hogeschool Larenstein. Studenten minor Stedelijke Beplanting ‘kruipen in de huid’ van Mien Ruys; zij buigen zich over een of meer hedendaagse onderzoeksvragen en werken deze uit in ontwerpen en beplantingsplannen.

ABC Architectuurcentrum Haarlem
bezoekadres: Groot Heiligland 47 -2011 EP HAARLEM
openingstijden: di.-za. 12.00-17.00 uur; zo. 13.-17 u. (maandags gesloten)
info:
www.architectuurhaarlem.nl / tel. 023 534 05 84
entreeprijs: expositie 6 euro (ABC-vrienden korting)

Morgen tussen 8:15 en 9:30 uur: interview door Ger Houben over ‘Mien Ruys, zoeken naar de heldere lijn’ op radio L1, (terug) te beluisteren via https://l1.nl/limburgs-land/.