Kritische vragen over gang van zaken Rosa Spierhuis

mien-ruys

De Nederlandse Tuinenstichting en de Erfgoedvereniging Heemschut werken reeds acht jaar nauw samen om het Rosa Spierhuis met de door Mien Ruys ontworpen tuin te redden van sloop. De gemeente heeft in 2009 geweigerd op het Rosa Spierhuis aan te wijzen als gemeentelijk monument. Vervolgens wil de gemeente planologische medewerking verlenen  aan sloop van het huidige pand en nieuwbouw ver buiten het centrum van het dorp. Recent zijn door leden van de gemeenteraad kritische vragen over de gang van zaken aan burgemeester en wethouders gesteld. Bij de inspraak hebben wij nogmaals gewezen op de hoge waarde van het huidige complex en de mogelijkheden om het gebouw aan te passen aan de huidige eisen. Het Rosa Spierhuis is een architectonisch pronkstuk uit de Wederopbouwperiode waar de gemeente Laren trots op zou moeten zijn in plaats van medewerking te verlenen aan sloop.