Kloostertuin Sint Agatha op TV

Op donderdag 18 januari zet het KRO-NCRV programma BinnensteBuiten de tuin van Klooster Sint Agatha in de spotlights. Deze kloostertuin is als onderwerp voor het programma aangedragen door de Nederlandse Tuinenstichting, die in het afgelopen jaar meedacht over de toekomst ervan. De uitzending begint om 18.50 uur op NPO2 en trekt
dagelijks een half miljoen kijkers. Kruisheer Edgard Claes en IVN natuurgids Lambert Bardoel vertellen over de bijzondere tuin van het oudste klooster in Nederland, waarin alle kenmerken van een traditionele kloostertuin bewaard zijn gebleven.

Toekomst van de tuin

In de afgelopen periode is gezocht naar een vakbekwaam adviseur, die het wegwerken van het achterstallig onderhoud kan begeleiden en die zorgt dat de historische waarde van de tuin op een goede manier bewaard blijft. Het klooster is zeer verheugd dat Hans Ebben deze taak op zich wilde nemen en is toegetreden tot het bestuur van de Stichting Sint Aegten. De familie Ebben – een geslacht van boomkwekers in het Land van Cuijk – is al sinds de 19e eeuw betrokken bij de kloostertuin.

Vrijwilligers gezocht voor opknapbeurt

De kloostertuin van Sint Agatha is alle dagen opengesteld voor wandelaars en trekt jaarlijkse duizenden bezoekers; de tuin is in de wijde omgeving bekend. Het onderhoud vraagt veel mensenhanden. Een aantal vrijwilligers heeft inmiddels een flinke start gemaakt met een opknapbeurt en IVN Cuijk nam in december het initiatief voor de schoonmaak van een van de vijvers. Klooster Sint Agatha verwelkomt graag nieuwe tuinvrijwilligers, die deze historische tuin een warm hart toedragen en die willen meehelpen om de tuin weer helemaal op orde te krijgen. Heeft u interesse? Stuur een e-mail naar: info@kloostersintagatha.nl of bel met 0485 – 311 007.