Grote zorgen over bezuiniging erfgoedbeleid Wassenaar

De Nederlandse Tuinenstichting, Heemschut en het Cuypersgenootschap spreken in een gezamenlijke brief hun grote zorgen uit over een plan om flink te bezuinigen op het erfgoedbeleid in de gemeente Wassenaar. De partijen stellen te vrezen voor teloorgang van de unieke kwaliteiten en het bijzondere karakter van Wassenaar als Landgoed aan Zee en het ontstaan van meer dossiers als Huize Ivicke.

De gemeenteraad is voornemens om een bezuiniging door te voeren van bijna 70.000 euro op het beleid van erfgoed.

“Met deze besparing wordt het enerzijds onmogelijk om de ambities, die u nog dit jaar heeft vastgesteld, uit te voeren. Anderzijds is het de vraag of gemeente Wassenaar, als bevoegd gezag, haar wettelijke taken rondom cultureel erfgoed nog wel uit kan voeren na deze versobering. Als u besluit deze bezuiniging door te voeren, dan zullen de erfgoedverenigingen uw gemeente goed in de gaten houden en vragen stellen over de uitvoering van de erfgoedvisie. Terugkeer naar de moeizame relatie lijkt dan onafwendbaar”, zo stellen de NTs, Heemschut en Cuypergenootschap in de open brief die naar de gemeenteraad en de media is verspreid. Klik op de link voor de volledige brief: Brief_Gemeente_Wassenaar