Feestelijke opening Kop van de Lind in Oisterwijk

Na twee jaar verhitte discussies over het wel of niet verharden van het groene grasplein aan de Kop van de Lind in Oisterwijk werd het vernieuwde geheel van muziekkiosk, vijver en grasplein op 6 juni feestelijk geopend door burgemeester H. Janssen. De adviseur NTs groen erfgoed voor Noord- Brabant Willem Verhoeven was hierbij aanwezig omdat hij onderzoek deed naar de historische kwaliteiten van de aanwezige monumentale vijver in relatie tot het werk van John Bergmans. Mede naar aanleiding van dit onderzoek zijn de vijver en het grasplein gebleven. Borders met vaste planten omzomen nu het geheel en de vijver wordt in de toekomst gerestaureerd. Het ensemble van monumentale panden, kiosk, vijver en gras leent zich goed voor tijdelijke manifestaties zoals een beeldententoonstelling die op dat moment gaande was. Het kloppend hart van de “Parel in ‘t Groen”, zoals de Gemeente Oisterwijk zich ook noemt, heeft zijn groene oorsprong niet verloren.

De feestelijke opening Foto’s: Bart van der Westen/ BT

Grasplein, borders, kiosk en vijver direct na de nieuwe aanleg in mei 2017. Foto’s: Willem verhoeven