Elyze Storms-Smeets, docent Hist.Buitenplaatsen en Landgoederen RUG

Elyze

Gelders Arcadië, landgoederenzone van de Veluwezoom: verleden, heden en toekomst. De landgoederenzone van de Veluwezoom wordt aangeduid als Gelders Arcadië en omvat de gemeenten Wageningen, Renkum, Arnhem, Rozendaal en Rheden.

De naam Gelders Arcadië is geïnspireerd op de publicatie van de Arnhemse schrijver Isaac Anne Nijhoff (1795-1863), Geldersch Arkadia of Wandeling over Biljoen en Beekhuizen (eerste druk 1820). Met zijn wandelingen door de omstreken van Arnhem in gedachten schreef Nijhoff over het grote aantal landgoederen en buitenplaatsen, die ‘in uitgestrektheid en fraaien aanleg, alle anderen in dit rijk verre overtreffen’.

De Veluwezoom is een bijzondere landgoederenzone waar prachtig de hele chronologie van Nederlandse buitenplaatsontwikkeling te zien is, waaronder: de transformatie van kastelen, de stichting van stedelijke ‘speelhuisjes’ door regenten, de omvorming van pre-industriële landschappen naar lustverblijven, en de creatie van villa-achtige buitenplaatsen voor Amsterdamse bankiers en advocaten.

De buitenplaatsen en landgoederen zijn in tevens grote mate bepalend geweest voor de ruimtelijke ontwikkeling van het landschap van de Veluwezoom. Bewust van de eenheid en samenhang van deze zone hebben de vijf gemeenten Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal en Wageningen het initiatief genomen een gezamenlijk perspectief op te stellen voor de Veluwezoom als landgoederenzone.

Het Perspectief Gelders Arcadië wordt gemaakt door Gelders Genootschap en Poelmans Reesink Landschapsarchitectenbureau. Het Perspectief zal zicht geven op de identiteitsdragende en –ondersteunende ruimtelijke structuren van de landgoederenzone (o.a. vista’s, beekdalen en lanen) en zal door de vijf betrokken gemeenten worden gebruikt als leidraad voor toekomstig beleid en nieuwe ontwikkelingen binnen de landgoederenzone Gelders Arcadië.