Dedde Smid

Dedde Smid is sinds 3 ½ jaar directeur/bestuurder van de Stichting Belmonte Arboretum. Hij zal de deelnemers aan de presentatie over Arboretum Belmonte rondleiden, samen met de collectiebeheerder.

DeddeEerder werkte Dedde bij Geldersch Landschap waar hij onder andere verantwoordelijk was voor de ‘groene projecten’ en projectleider was van het herstel van landgoed Staverden.
Daarvoor was hij directeur bij de Landschappen en directeur theater De Blauwe Kei in Veghel.
Dedde studeerde in 1988 af als Algemeen Agrarisch Econoom.

Het landgoed Belmonte werd eind achttiende eeuw gesticht door Thierry Juste, baron De Constant Rebecque de Villars. Hij bouwde rond 1845 een pompeuze villa in Italiaanse stijl op het hoogste punt van Belmonte. Zijn schoonvader kocht stukken grond en uiteindelijk was het landgoed een aansluitend geheel van zeventien hectaren.

Jarenlang bewoonden baronnen en baronessen het huis, dat in 1936 in het bezit kwam van Stichting Het Gelders Landschap. Helaas werd het landgoed aan het eind van de Tweede Wereldoorlog verwoest. Van het huis resteerde slechts een ruïne en veel bomen waren zwaar gehavend. Wageningen UR (toen nog de Landbouwuniversiteit) kocht het landgoed in 1951 voor een klein bedrag om haar botanische tuin De Dreijen uit te kunnen breiden.
Het herstel van Belmonte en de aanleg van het arboretum waren in 1954 al zover gevorderd, dat de botanische tuin open kon. Er stonden toen, behalve de oorspronkelijke bomenstrook in het midden van de tuin, alleen nog maar kleine bomen. Loofbomen, want van coniferen en andere naaldbomen bestonden al veel collecties. Belmonte telt maar weinig naaldbomen.
De ideeën voor het ontwerp en de beplanting kwamen van professor Bijlhouwer en professor Venema.
Vanaf 2012 is de tuin in beheer bij de Stichting Belmonte Arboretum.

Belmonte Arboretum heeft één van de grootste en meest complete collecties wilde rozen ter wereld. Bijna 150 van de ongeveer 200 soorten wilde rozen uit Europa, Noord-Amerika en Azië zijn hier aanwezig. Verder bestaat de collectie uit bijna 200 in cultuur ontstane veriëteiten (cultivars). Ter vergelijking: wereldwijd bestaan er meer dan 30.000.

Een overzicht van de collectie in het arboretum:

Wilde rozen
De struiken bloeien gedurende een korte periode in mei of juni en tonen zich in de herfst met een opvallende bottelpracht die veel vogels aantrekt.

2Historische tuinrozen
De zogenaamde ‘oude’  rozen zijn ontstaan door een eeuwenlange kruising en selectie uit een klein aantal wilde soorten. Enkele cultivars zijn niet meer in de handel en door hun zeldzaamheid bijzonder waardevol. De collectie bestaat uit cultivars die alleen in juni bloeien en uit kruisingen met Chinese rozen van na 1800, die later in de zomer nog een herbloei hebben.

3Doorenbos collectie
Een collectie diverse vormen van de duinroos (Rosa spinosissima, synoniem Rosa pimpinellifolia), die door dendroloog S.GA. Doorenbos zijn gewonnen. Deze in mei bloeiende deelcollectie is uniek en omvat cultivars met witte, roze, rode, paarse en gele bloemen.

4Rozenonderstammen
De kleine deelcollectie is afkomstig uit Noordbroek (Groningen), het vroegere centrum van de teelt van rozenonderstammen (medio 1950)

5Inheemse rozen
De groep rozen met daarin alle soorten die in Nederland in het wild voorkomen.

De rozencollectie is een aandachtspunt voor renovatie: de rozengroepen staan door elkaar, maar worden opnieuw gerangschikt volgens de bovenstaande indeling in deelcollecties.