U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Zeldzaam groen in historisch Zwolle

zaterdag 24 augustus (eigen vervoer)

Waarom staan er elzen op de Melkmarkt en lindes rond de Peperbus? Bernadet van der Veen, dé bomenvrouw in Zwolle weet het antwoord. We maken met haar een fascinerende natuurhistorische stadswandeling langs het groene erfgoed van de oude Hanzestad.

Vervolgens zijn we te gast bij de bekende tuinontwerper Harry Pierik in wat hij terecht zijn ‘Verborgen Stadstuin’ noemt. Aan de rand van het historisch centrum waan je je ineens op een open plek in het bos. Door de grote variatie aan planten en hun geraffineerde rangschikking roept hij een sprookjesachtige sfeer op.

We blijven de rest van de dag in de ‘Pierik-sfeer’. Zo lunchen we in het neogotische Dominicanenklooster, waar in 2010 de binnentuin is aangelegd naar Pieriks ontwerp. Voor de borders liet hij zich inspireren door de sprankelende kleuren van middeleeuwse miniaturen.

Tot slot gaan we naar de van oorsprong 14de-eeuwse begraafplaats Bergklooster buiten de stad. De familie Pierik zwaait hier al drie generaties de scepter. Bert Pierik, broer van Harry, vertelt ons over de geschiedenis en over het huidige natuurlijke beheer. Door de ouderdom en haar ligging op een schrale rivierduin van de Overijsselse vecht is de grasmat zeer rijk aan wilde flora. Diverse zeldzame rode-lijst soorten zijn er gevonden, zoals duifkruid en Zwolse anjer.

Informatie:

NTs-donateurs met 1 introducé € 38,- p.p.

Niet-donateurs € 43,- p.p.

Startpunt: Dominicanenklooster Zwolle,

Eindpunt: Bergklooster Zwolle