U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Verborgen buitenplaatsen weer zichtbaar

Zaterdag 15 juni (eigen vervoer)

Walcheren kende in de VOC tijd ruim tweehonderd buitenplaatsen, die het eiland de naam het “Pryeel van Zeeland” bezorgden. Middelburg was in die tijd de op één na belangrijkste havenstad in Nederland. Rijke kooplieden vestigden zich er en lieten fraaie buitenhuizen bouwen op het platteland. Eind 18e eeuw stortte de handel in en kwam er een einde aan de welvaart in de Zeeuwse steden. Veel buitenplaatsen verdwenen of werden verkocht aan boeren. De tuinen werden in gebruik genomen als akkerland. Na de inundatie in 1944 liet het zoute zeewater zijn sporen na op de overgebleven buitenplaatsen en werden veel tuinen verwoest.

We bezoeken drie overgebleven buitenplaatsen, waar de eigenaren ons tonen hoe zij werken aan het herstel en het toekomstbestendig maken van hun buitenplaatsen.

‘s Morgens zijn we te gast bij Maarten en Gusta Oortman Gerlings op hun landgoed Overduin in Oostkapelle. Zij ontvangen ons namens de Stichting Overduin, die het grootste deel van het landgoed in bezit heeft. Overduin groeide van een middeleeuwse boerderij uit tot een 17e eeuwse buitenplaats. De tuin werd ontworpen door Zocher jr. Het Prince- of Oranjebos vormt het oudste onderdeel van de buitenplaats. Overige historische elementen zijn de serpentinevijver, de oprijlaan en de hertenkamp. Na de inundatie in 1944 ging het park met oude bomen en beplanting verloren. De bewoners laten ons zien hoe zij, stukje bij beetje, werken aan het herstel van de tuin. We nemen ook een kijkje in het huis.

Daarna bezoeken we ’t Hof Ravestein in Grijpskerke, dat als een eiland te midden van een open akkerlandschap ligt. Archeologisch onderzoek wees uit dat hier in de 18e eeuw zich al een buitenplaats bevond. De huidige bewoners, Willemien en Henk van Montfrans, hebben deze plek letterlijk weer tot leven gewekt. De oude structuren zijn weer zichtbaar gemaakt door beplanting en de wijze van maaien. Het terrein is een archeologisch monument. In de prachtige grote Walcherse schuur gebruiken we de lunch. Daar is een kleine expositie van archeologische vondsten te bekijken. We bezoeken ook de intieme privé tuin met bloemenborders, een zwemvijver en de opnieuw aangelegde hoogstamboomgaard.

‘s Middags zijn we te gast bij Conny en Pjotr Ypma-Umbgrove op kasteel Ter Hooge in Middelburg.

Het park rondom Ter Hooge in Middelburg werd na de inundatie opnieuw aangeplant. Tegenwoordig is het kasteel opgedeeld in een aantal appartementen en wordt het particulier bewoond. We brengen ook een bezoek aan de privé tuin van Conny en Pjotr met o.a. een bostuin met stinzenplanten en een lindenlaantje.

In de prachtige ontvangstzaal van het kasteel sluiten we onze excursie dag af met een hapje en een drankje.

informatie:

Graag opgeven voor 3 juni 2019 via het excursieformulier hier

NTs-donateurs: € 48,00 p.p.

Introduce (max.1) meekomend met een donateur:  € 48,00 p.p.

Overige niet-donateurs:  € 53,00 p.p.

Start- en eindpunt: NS-station Middelburg

Tijd: 10.00-17.30 u.