U kunt zich vanaf nu voor de excursies 2017 inschrijven.

Groen en industrieel erfgoed nu en in het recente verleden in Eindhoven en Bergeijk

Dakpark Anton op Strijp S, Eindhoven. Foto: Buro Lubbers Landschapsarchitectuur & stedenbouw

Bus excursie naar Eindhoven en Bergeijk

Zaterdag 30 juni

Deze excursie focust op de inbreng van tuin- en landschapsarchitecten bij het behoud van industrieel erfgoed. De ochtend brengen we door in Eindhoven, de middag in Bergeijk.

We hebben Peter Lubbers van Buro Lubbers in Vught bereid gevonden om zijn visie toe te lichten en hij zal ons enkele concrete resultaten laten zien. Na het sluiten van de Philipsfabrieken kwamen vlakbij het centrum van Eindhoven grote terreinen en gebouwencomplexen beschikbaar. Daar moest iets mee gebeuren, een enorme uitdaging: hoe maak je fabrieksterreinen tot een leefbare, groene en aantrekkelijke leefomgeving en leg je de verbinding met centrum en omgeving?
We starten bij de Philips Lichttoren en bezoeken vervolgens twee daktuinen op Strijp-S. Deze daktuinen liggen op twee tot appartementen omgebouwde Philipsfabrieken en zijn normaal gesproken uitsluitend voor de bewoners toegankelijk. Vervolgens wandelen we over het vroegere fabrieksterrein Strijp-R, nu een wijk in opbouw. Peter Lubbers zal ons zijn opzet tonen tijdens een wandeling door de wijk. We lunchen in het restaurant van Piet Hein Eek.

’s Middags gaan we naar Bergeijk waar in 2016 de Ploegfabriek is overgenomen door decorbouwer Bruns, die dit ontwerp van Gerrit Rietveld prachtig heeft laten renoveren. Begin 2017 zijn de vlakbij de gebouwen gelegen bloemenborders van Mien Ruys schitterend gerenoveerd door het Buro Mien Ruys. Onder leiding van gidsen maken we een wandeling door het eveneens door Mien Ruys ontworpen park en bezoeken vervolgens een op Mien Ruys geïnspireerd parkje in het centrum van Bergeijk. Onderweg wordt ook aandacht besteed aan nog bestaande, door Rietveld ontworpen bouwkundige elementen in het dorpsbeeld.
We ronden af met een drankje in Eindhoven op onze startlocatie.

Border in het Ploegpark van Mien Ruys in Bergeijk. Foto: Dieneke Onderdelinden

Tijdschema: Aanvang 10.00 uur; einde circa 17.00 uur.
Startlocatie: vlakbij NS-station Eindhoven en parkeergelegenheid.
Aandachtpunt: naast het vervoer per bus is het een echte wandelexcursie.
Kosten: € 58 pp en een introducee; niet-donateurs € 65 pp.