U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Lopende Excursies

Verborgen buitenplaatsen weer zichtbaar

Voor de excursie naar Walcheren 15 juni a.s. zijn nog een paar plekken vrij dus geef je snel op! Tijdens de VOC tijd waren er op Walcheren een paar honderd buitenplaatsen, omdat Middelburg een van de belangrijkste havensteden was van Nederland. Gedurende de eeuwen zijn bijna alle buitenplaatsen verdwenen en er zijn er nog maar een paar over. Ga mee met de NTs naar deze 'verborgen' buitenplaatsen en ontmoet enthousiaste eigenaren die ons laten zien hoe zij werken aan het herstel en het toekomstbestendig maken van hun buitenplaats.

Naar de bollen

Deze dag staat in het teken van de duin- en bollenstreek in Zuid-Holland. Ga mee met de NTs naar bloembollenbedrijf JUBHolland, 18e eeuwse Buitenplaats Calorama en museum 'De Zwarte Tulp'.

Lezing conservator tijdens ‘200 soorten groen’ (botanische tentoonstelling) in Teylers Museum

Samensteller van de tentoonstelling '200 Soorten groen' en conservator van de kunstcollectie van Teylers Museum Terry van Druten geeft een lezing over de gebroeders Bauer. Deze botanische kunstenaars staan centraal tijdens deze tentoonstelling. De tekeningen van de broers behoren tot de uitzonderlijkste botanische kunstwerken ooit gemaakt.

Prachtig gelegen nieuwe en oude buitenplaatsen in de Betuwe

De Nederlandse Tuinenstichting staat pal voor groen erfgoed. Hierbij neemt de buitenplaats een belangrijke plaats in. In die traditie bezoeken we twee bijzondere, héél verschillende privé buitenplaatsen, allebei gelegen in de Tielerwaard: het 19e-eeuwse Frissesteyn en het 21ste-eeuwse Burghmalsen.

Zeldzaam groen in historisch Zwolle

We maken met Bernadet van der Veen, dé bomenvrouw in Zwolle, een fascinerende natuurhistorische stadswandeling langs het groene erfgoed van de oude Hanzestad.

VOL Exclusieve rondleiding ‘Middeleeuwse tuinen’ in Rijksmuseum voor Oudheden en Hortus Leiden

DEZE EXCURSIE IS HELAAS VOL Tijdens de jaarlijkse vrijwilligersdag van de NTs heeft conservator Annemarieke Willemsen van het Rijksmuseum voor Oudheden (RMO) in Leiden een...