U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Zaterdag 13 september 2014 “Twee landgoederen rond de Belgisch Nederlandse grens”

Zaterdag 13 september 2014

“Twee landgoederen rond de Belgisch Nederlandse grens”

In het landelijke gebied in West Brabant, bekend door de intensieve smokkelactiviteiten in het verleden, liggen twee particuliere landgoederen: “Jorissenhoeve”in Schijf en “Hemelrijk” in Essen.

’s Ochtends bezoeken we landgoed “Jorissenhoeve”, 7,5 ha. groot en sinds 2009 in bezit van de familie Lambregts. De monumentale boerderij met bijgebouwen stamt uit 1939 en is gebouwd in een voor dit deel van Brabant kenmerkende stijl. De bewoners streven er naar om historische en nieuwe elementen te integreren. De erf structuur is zoveel mogelijk gehandhaafd en er zijn naast grote borders o.a. een ecologische moestuin, een vloeiweide, een blusvijver en een bosgedeelte met oude bomen. In het omringende, door bossen beschermde weiland, lopen Lakenvelders. Kortom, een verrassing in dit dunbevolkte en dichtbeboste gebied.

’s Middags worden we rondgeleid op het landgoed “Hemelrijk” in Essen. Sinds 40 jaar het privé domein van de familie de Belder, de oorspronkelijke eigenaren van het Arboretum Kalmthout. Hier hadden Robert en Jelena de Belder de ruimte om hun zaailingen en selecties van vele bomen en struiken uit te planten ( 6000 specimen). Tijdens ons bezoek zullen we de selecties van Hydrange paniculata in bloei zien.

Momenteel wordt door de publicatiecommissie van de NTs onderzoek verricht naar John Bergmans, die bij het ontwerp voor “Hemelrijk” nauw betrokken was. Als informatie bij de excursie is een voorpublicatie van dit onderzoek geschreven, die hier gedownload kan worden.

De Engelse landschapsarchitect Russell Page adviseerde over de vormgeving van de collectie in dit bosachtige domein van 107 ha. met prachtige oude eiken en beuken. Tevens is er nog een aantal tuinkamers en een gardino segreto.