U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Zaterdag 30 augustus 2014 “Het onbekende Drenthe: van peren en onbekende landschappen”

Zaterdag 30 augustus 2014

“Het onbekende Drenthe: van peren en onbekende landschappen”

( fietsexcursie)

Tot de best bewaarde geheimen van Drenthe behoren de wonderschone cultuurlandschappen en bijzondere tuinen in haar zuidwesthoek. Wij lichten graag een tip van de sluier op en laten u de oude cultuurlandschappen zien. Daar waar het woeste veen al in de voege middeleeuwen werd ontgonnen tot vruchtbaar boerenland. Tijdens de eerste stop in Ruinerwold, in een oude Saksische boerderij, vertellen wij meer over de ontstaansgeschiedenis van de streek; natuurlijk met een kop koffie en een stuk perentaart.

Na de stop gaat het verder over de Dokter Larijweg met zijn perenbomen in de berm, in plaats van de traditionele eiken. Traditiegetrouw worden de peren op de eerste zaterdag van oktober per opbod verkocht. De route gaat verder naar de brink van Ruinen waar wij lunchen.

Via Ruinen gaan we naar De Luie Tuinman, waar, in tegenstelling tot de naam doet vermoeden, meerdere tuinen in perfecte staat zijn te bewonderen.

Na het tuinbezoek fietsen wij door fraaie bossen en lang heidevelden naar Koekange.

In Koekange eindigen we de dag met een bezoek aan de tuin van Joke Kuiperij en Karel Huyts. Een grote, natuurlijk ogende tuin met een- en tweejarigen, bijzondere planten, heesters clematissen en rozen..

Laat u verrassen door het onbekende Drenthe!

Kosten: donateurs NTs en één introducé € 60,- p.p.; overige niet- donateurs €  65,- p.p.

(inclusief huur elektrische  fiets)

of  € 55,- p.p. / €60,- p.p. (inclusief huur gewone fiets)

Zonder fiets zijn de kosten voor donateurs NTs: € 42,50  overige niet-donateurs:  € 47,50 p.p.