U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Themadag Verleden, Heden en Toekomst van de Historische Buitenplaats

Themadag zaterdag 24 maart 2012 op Buitenplaats De Vanenburg te Putten(Gld.)

De Nederlandse Tuinenstichting organiseert in samenwerking met Erfgoedvereniging Heemschut in het kader van het Jaar van de Historische Buitenplaats 2012 op zaterdag 24 maart 2012 een bijzondere themadag over Verleden, heden en toekomst van de historische buitenplaats. Deze dag zal worden gehouden op de historische buitenplaats De Vanenburg in Putten. Kasteel De Vanenburg kent een lange en rijke geschiedenis die teruggaat tot de 17e eeuw. Zowel het huis met bijgebouwen als de tuin- en parkaanleg zijn in 2010 aangewezen als Rijksmonument.

Deskundige sprekers en betrokken buitenplaatseigenaren zullen vertellen over de waarde, het behoud en de toekomst van de historische buitenplaatsen in ons land. Ook zijn rondleidingen door huis of park mogelijk. De Vanenburg beschikt bovendien over een unieke veelzijdige kunstcollectie van Hollandse meesters uit de 17e eeuw. Een unieke kans om kennis te maken met dit culturele erfgoed en een kijkje achter de schermen te nemen!

10.00               Ontvangst met koffie in Grand Café  De Vanenburg

10.30              Welkom door Beline Geertsema, voorzitter van de NTs

10.45               De buitenplaats centraal
Inleiding door drs. René W. Chr. Dessing, kunsthistoricus en initiator/voorzitter Stichting Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012 en bewoner van buitenplaats Huis te Manpad

11.15               De historische buitenplaats: een rijke historie
door prof. dr. Johan Carel Bierens de Haan, kunsthistoricus en adjunct directeur Nationaal Museum Paleis Het Loo

11.45               Een erfenis voor de toekomst: Kansen en bedreigingen voor de historische buitenplaats
door jkvr. Catharina Groeninx van Zoelen, eigenaresse en directeur van Huys ten Donck te Ridderkerk (al 265 jaar in familiebezit)

12.30               Lunch

13.30               De buitenplaats en het Nederlandse landschap
door drs. Marina Laméris, auteur van het boek De buitenplaats en het Nederlandse landschap over de betekenis van historische buitenplaatsen voor het landschap (dit boek zal op 29 maart 2012 verschijnen)

14.00               De Vanenburg: opkomst, ondergang, herstel en toekomst van de buitenplaats
door Dirk M. Corsèl, general manager De Vanenburg

14.20               De weelde van tuin en park: de horticultuur van De Vanenburg
door Marco van Buiten, tuinbaas De Vanenburg

14.50               Presentatie en uitreiking Manifest Zorg voor de groene parels van Nederland door Karel Loeff, directeur Erfgoedvereniging Heemschut

15.00                          Rondleidingen (naar keuze):

1.De Vanenburg Van Buiten (rondleiding door de tuinbaas)
2. De Vanenburg van Binnen (bezichtiging hoofdgebouw, kunstcollectie en een kijkje achter de schermen)
3. Architectuur, Restauratie en behoud van het monument

16.00               Afsluiting met een drankje

Het volledige programma met toelichting treft u aan op onze website: www.tuinenstichting.nl

Adres:  Kasteel De Vanenburg, Vanenburgerallee 13, 3883 RH Putten

Er is parkeergelegenheid op het terrein van het Kasteel.

De Vanenburg ligt op 15 minuten loopafstand van het station. Er zal ook een speciale gratis

Vanenburgbus rijden van en naar station Putten.

U kunt zich voor deze unieke dag opgeven via het aanmeldformulier van Confriends.  De kosten verbonden aan deze dag bedragen voor donateurs € 49,50 p.p. inclusief lunch en consumpties. Introducés betalen € 55,- p.p.