U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Excursie georganiseerd door de Nederlandse Tuinenstichting: Utrecht, Botanische Tuin Fort Hoofddijk en Doorn, het Von Gimborn Arboretum

28 september 2013

Op deze dag bezoeken we de Botanische Tuinen van Fort Hoofddijk in Utrecht en het Von Gimborn Arboretum in Doorn.

De Botanische Tuinen zijn een onderdeel van de Universiteit van Utrecht en hebben een oppervlakte van ruim 7 hectare.

Ze zijn aangelegd op en rondom het 19eeeuwse Fort Hoofddijk, onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, gebouwd in 1879.

Door gebruik te maken van het hoogteverschil, ontstaan door de remises, kon er een interessante rotstuin worden aangelegd. We worden  rondgeleid door de systeemtuin, waar u uw botanische kennis kunt opfrissen, en de diverse andere onderdelen van de tuinen . Ook maken  we  kennis met de functie van de tuinen betreffende  de natuurbescherming in internationaal verband.

Na een lunch in de Serre vertrekken we per bus naar het Von Gimborn  Arboretum, de groene schatkamer van Nederland.

Hier bekijken we de wereldberoemde collectie van duizenden bomen en struiken soorten.

Het arboretum dateert uit 1925 en is aangelegd in landschapsstijl.

Gezien de datum van dit bezoek hopen we te genieten van  een ”Indian summer”.

De excursie duurt van ca. 9.30 uur tot 16.30 uur en wordt per bus uitgevoerd.

De kosten bedragen € 70,- voor donateurs en één introducé € 60,- p.p., overige introducés € 70,- p.p.

U kunt zich inschrijven vanaf maandag 4 maart 2013 via deze website. U kunt zich ook telefonisch aanmelden bij het bureau van de NTs telnr. 020 623 50 58 (ma, di, woe van 10.00 tot 16.00 uur);

reknr. 559 54 46 (ING Bank).

U bent ingeschreven als deelnemer nadat uw gegevens zijn ontvangen en de kosten voor de excursie zijn voldaan. U ontvangt daarvan een bevestiging.

Deelnemers die gebruik maken van het openbaar vervoer, kunnen zich wenden tot het bureau van de Nederlandse Tuinenstichting met het verzoek na te gaan of er deelnemers met eigen vervoer zijn, die bereid zijn andere deelnemers als medepassagier mee te nemen naar een excursie. Hiervoor kan uiteraard geen garantie gegeven worden.