U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Excursie georganiseerd door Nederlandse Tuinenstichting naar Hortus Alkmaar en Beemster Arboretum

De Hortus Alkmaar was sinds 1981 de kruidentuin voor een fabrikant van natuurlijke geneesmiddelen. In 2011 is de stichting “Hortus Alkmaar” door vrijwilligers opgericht, die de tuin nu ook onderhouden. De tuin bestaat uit een productietuin, waar een grote verscheidenheid aan geneeskrachtige planten wordt gekweekt. Een ander gedeelte bestaat o.a. uit moeras, duinflora, bos en een sloot met verschillende oevertypes.

Zie voor meer informatie http://www.hortusalkmaar.nl

Verslag excursie naar Hortus Alkmaar, Beemster Arboretum en tuin “Die Lange Huys” op 13 juli 2013.

De hortus Alkmaar,in 1981 aangelegd als productie tuin door een fabrikant van natuurlijke geneesmiddelen (VSM), is uniek door de verscheidenheid aan soorten. De combinatie van productiebedden en verschillende planten gemeenschappen maakt de tuin uitermate boeiend en geeft een goed beeld van kruidenteelt. De planten groeien in zo natuurlijk mogelijke omstandigheden, waarin hun natuurlijke biotoop zo goed mogelijk benadert wordt. De planten worden nog steeds op biologische wijze geteeld. Er is een moeras, duinflora, heide, rotstuin, een Mediterrane tuin, een Centraal Europese flora en een Amerikaans bos.

Eind 2011 verloor de tuin zijn functie als leverancier van geneeskrachtige kruiden. Een stichting is toen in het leven geroepen die met vrijwilligers de tuin in stand houdt. Vrijwilligers geven ook de rondleidingen in deze verzorgde tuin.

We hadden prachtig zonnig zomer weer, ideaal om in een geurende kruidentuin van 0,5 ha rond te lopen. Bij de planten waren bordjes met de namen en waar ook op aangegeven stond tegen welke kwaal het kruid werd/wordt gebruikt, curieus en leerzaam.

Het Beemster Arboretum is een verzameling bomen en struiken, nu eens niet op zandgrond, maar op zware kalkrijke grond. Dit is op zichzelf al bijzonder, maar nog bijzonderder is de wijze waarop dit relatief jonge arboretum door de eigenaar en initiatiefnemer ontwikkeld is en in stand wordt gehouden. Wij liepen hier bij de rondleiding door de eigenaar, met een continue grijns vanwege alle anekdotes en alle wetenswaardigheden. Het gedeelte van het arboretum wat we bezochten, 4.1 ha, telde alleen al 2200 van de 5000 soorten! De collectie omvat vooral loofhoutsoorten; van de coniferen zijn vooral Abies en Pinus vertegenwoordigd.

De tuin “ Die Lang Huys” ligt midden in het Beemster polderlandschap aan zo’n typisch lange rechte polderweg . “Eén dag niet in de tuin gewerkt, is één dag niet geleefd” Dit typeert onze gastvrouw en vindt zijn weerslag in de tuin. De tuin bestaat uit “kamers” met verschillende sferen, die tevens als coulissen in het geheel werken. Er wordt grondig gewied, met zorg gesnoeid en er zijn experimenten. Uit alles blijkt haar grote liefde voor de tuin en de haar omringende natuur. .

unnamed (1)

unnamed (2)