U kunt zich inschrijven voor de excursies van 2020.

Bedrijfs- en privétuinen in de Tilburgse wijk Tivoli – Geannuleerd

Vrijdag 8 mei (wandelexcursie)

In Tilburg liggen vlakbij het NS-station enkele bijzonder interessante tuinen op loopafstand van elkaar. Alle zijn goed bewaarde representanten van twee visies op menselijk welzijn: een bedrijfstuin bestemd voor medewerkers om buiten te kunnen werken en twee privé-tuinen gekaderd door toenmalig gemeentelijk beleid.

We worden ontvangen in het Interpolis gebouw, nu onderdeel van RABO. Na inleiding en lunch bezoeken we de door tuinarchitect Adriaan Geuze (West8) voor Interpolis ontworpen bedrijfstuin uit 1997/98. Dit zogenaamde Tivolipark is overdag ook voor publiek toegankelijk. Opvallend is het asymmetrisch patroon van wandelpaden, veel zit-/werkgelegenheid, verhoogde vijvers en een ‘zee’ van intrigerende leistenen schotsen met bewerkte glazen platen waarin in het vroege voorjaar magnolia’s bloeien. Het park is deels omringd en afgescheiden van de wijk door schaduw biedende hoge sparren. De achterliggende visie en het ontstaan van gebouw en bedrijfstuin wordt nader toegelicht door voormalig lid van de hoofddirectie van Interpolis en oud-vicepresident van Achmea, de heer H. Hannen, een indertijd nauw betrokkene.

Daarna gaan we op weg naar de privétuinen in de aangrenzende, in de twintiger jaren gebouwde wijk Tivoli. De opzet van deze unieke wijk en de bijzondere gemeentelijke randvoorwaarden zal prof. dr. A.J.A. Bijsterveld, hoogleraar Cultuur in Brabant, toelichten!
Een van de tuinen is in 1968 aangepast door tuinarchitect Pieter Buys. De indertijd gestelde ‘groene’ eisen zijn echter nog duidelijk te herkennen aan de (nu) monumentale bomen en geschoren buxushagen. Uniek dat dit nog bestaat! De andere tuin is een recent fraai gerestaureerde tuin van de hand van tuinarchitect John Bergmans uit 1929. Hij is ontworpen in de architectonische tuinstijl en wordt gekenmerkt door gemetselde keermuurtjes, plantenborders en trappen. Het huis is rijksmonument. De bewoners van beide tuinen zullen een toelichting geven. Marianne van Lidth de Jeude, een van de samenstelsters van de biografie over John Bergmans, is aanwezig. We ronden af met de bewoners en een drankje.

NTs-donateurs met één introducé € 49,00 p.p. Niet-donateurs € 54,00 p.p.
Startpunt: kantoor Interpolis
Tijd: 10.30-17.00 uur
Maximaal aantal deelnemers: 30
Donateurs plus 1 introducé hebben voorrang.
(Niet geschikt voor rollators)
Uiterste inschrijfdatum en afmelden zonder kosten (excl. € 15 administratiekosten): 23 april

Zie ook op de website van de NTS: https://www.tuinenstichting.nl/geen-categorie/gesprek-met-lodewijk-wiegersma/

Voor geïnteresseerden: vlakbij, achter station Tilburg, ligt de veelgeroemde, recent opgeleverde LOC HAL, waar vroeger NS-locomotieven werden gereviseerd.

U kunt zich hier aanmelden voor deze excursie.