U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Verslag excursie naar de Buitenplaats Baest, 9 juni jl.

De buitenplaats Baest in Oostelbeers wordt voor het eerst genoemd in 1225. Sinds bijna 250 jaar is het in bezit van één familie die het landgoed nog steeds met veel zorg en liefde in stand houdt. De besloten, oorspronkelijk middeleeuwse kern met in het midden Huis te Baest is omringd door een fraaie, formele en parkachtige tuin. In de jaren tachtig van de vorige eeuw liet het echtpaar Van de Mortel de historische tuinen weer terugbrengen in de achttiende-eeuwse stijl. In 1997 is het landgoed uitgeroepen tot het mooiste van de provincie Noord-Brabant. Tijdens deze excursie heeft de eigenaar een inleiding gehouden over de vele aspecten die op dit landgoed betrekking hebben. In kleine groepen werden vervolgens de tuin en het park rondom het huis bezocht.

fotografie: Marianne Asman

Baest opende zijn poorten voor 61 donateurs van de NTs en leden van Heemschut. ‘s Ochtends werden onder eeuwenoude balken inleidingen gegeven over de geschiedenis van het landgoed waarna de landschappelijke aspecten aan de orde kwamen en een verhandeling met mogelijkheden voor de toekomst (o.a. een natuur-begraafplaats). Tot nu toe was de buitenplaats ontoegankelijk voor publiek ook voor de plaatselijke bewoners; onder invloed van een nog niet zo lang geleden ingesteld bestuur zal dit geleidelijk aan gaan veranderen. ‘s Middags vonden rondleidingen plaats over het landgoed waarin ook in het verleden interessante experimenten zijn uitgevoerd zoals de bomen die in de vorm van een ganzenpoot zijn aangeplant. In 2009  is deze aanleg weer hersteld.
De reacties van de deelnemers waren zeer enthousiast.