U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Passie en missie met een groen accent

We beginnen in het fraai aan de Maas gelegen Steyl. In de tweede helft van de 19e eeuw is hier door Arnold Janssen de congregatie De Missionarissen van Steyl gesticht, voor mannen én vrouwen. Het is nog steeds een belangrijk centrum voor de wereldmissie binnen de Rooms Katholieke kerk. Het enorme complex telde oorspronkelijk drie kloosters en bijbehorende bedrijfsgebouwen en was volledig zelfvoorzienend. In een van deze gebouwen is nu het Missiemuseum gevestigd.

In een voormalige kloostertuin ligt de schitterende botanische tuin De Jochumhof, genoemd naar de stichter pater Jochum, een gepassioneerd verzamelaar van bijzondere planten voor educatieve doeleinden. Het oudste deel heeft bijzondere bomen, waaronder een vleugelnootboom en dateert uit 1799. Na WO II is het geheel uitgebreid met o.a. een kruiden-, rots-, mediterrane- en geurtuin. Daarnaast is er een heemtuin waarin men probeert een deel van het Noord-Limburgse landschap te reconstrueren.

De Jochumhof is nu een aparte stichting. Het onderhoud is in handen van vrijwilligers en enkele betaalde medewerkers.
Na een inleiding in het Missiemuseum bezoeken we vervolgens onder deskundige leiding nog twee kloostertuinen met mooie bomen, een calvarieberg en grotjes. Een flinke wandeling.

Na de lunch steken we met het pontje de Maas over en bezoeken we de tuin Merrigum in Neer. De eigenaren zijn hier op 8000 m2 al 17 jaar bezig om hun droom te verwezenlijken.

Tuin Merrigum                                                                         Eucalyptusbosje in het Arboretum

Er is een enorme, met veel liefde veelal uit zaad opgekweekte collectie bijzondere Australische planten en struiken, waaronder Callistemon, Proteaceae en Myrtaceae. Vele zullen tijdens ons bezoek naar verwachting in bloei staan, deels in de enorme kas, deels buiten op de zonnige terrassen.

Banksia menziesii ‘Dwarf’                                                         Dryandra quercifolia

Corymbia ficifolia (syn. Eucalyptus ficifolia)                               Banksia baxteri ‘yellow mauve’

Daarnaast is er een verrassende, parkachtige tuin met vijver en veel bijzondere bomen. In dit arboretum krijgen bomen en struiken de ruimte die ze nodig hebben, wordt geëxperimenteerd en dus ook afscheid genomen.
Kortom, een excursie met bijzondere verhalen waarin het resultaat van missie en passie op diverse manieren zichtbaar wordt. Laat u verrassen.

NTs-donateurs en één introducé € 40 p.p.; niet-donateurs € 44 p.p. Deze prijs is exclusief de toegang tot het museum van waaruit de rondleiding plaatsvindt. Met MJK gratis.

Eigen vervoer

Startpunt Steyl, eindpund Neer