U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Fiets mee langs de Slingertuinen van het Oldambt (GR)

Zaterdag 20 mei 2017

Het lijkt zo eenvoudig: wat slingerende paden, een vijver en een bergje en klaar is uw slingertuin. Of is er toch meer over te vertellen? Stieneke van der Wal, adviseur Groen Erfgoed, fietst met u langs een aantal slingertuinen en geeft uitleg over de aanleg van de hedendaagse – en restauratie van een historische tuin.

In de negentiende eeuw floreerde het Groningse boerenbedrijf dankzij de hoge graanprijzen. Er werden statige voorhuizen gebouwd en de tuinen werden, volgens de mode van die tijd, in Engelse stijl aangelegd.

De vier generaties tuinarchitecten Vroom waren de meest invloedrijke ontwerpers. Maar even zo vaak werden de tuinen ontworpen door kundige ‘leken’. Een dominee in Wehe-den- Hoorn koos voor niervormige bedden voor zijn ‘aspersie’, kool en kalebas. Boer Onne Elema ontwierp zelfs vijf slingertuinen.

Economische veranderingen in de jaren vijftig van de vorige eeuw leidden ertoe dat de tuinen versoberden. De paden en perken verdwenen, soms restte slechts een enkele monumentale boom. Maar in de jaren negentig keerde het tij. Het herstelproject Slingertuinen, een samenwerkingsverband van de Boerderijen Stichting Groningen, de Vereniging Kleine Dorpen en Landschapsbeheer Groningen, redde vele tuinen van de teloorgang. Hedendaagse tuinarchitecten zoals Simone Bakker en Jasper Helmantel herstelden de slingertuinen met respect voor de originele tuin maar met oog voor de eigen tijd.

Boerderij Hermans Dijkstra (Midwolda)

Over de fietstocht: we fietsen ongeveer 15 km totaal, gedeeltelijk over de openbare weg, gedeeltelijk over een vrij liggend fietspad waarbij we verschillende keren onderweg zullen stoppen om een slingertuin te bekijken. Na de lunch bij boerderij Hermans Dijkstra bezoeken we nog een slingertuin die iets verder weg ligt; dan laten we de fiets staan en gaan met de auto. U kunt u eigen fiets meenemen of door ons een fiets laten huren: €8, – per fiets p.d., te betalen bij de rijwielhandelaar in het dorp. Graag bij opgave vermelden of u een fiets wilt huren.

En als u dan toch in het Hoge Noorden bent breng dan eens een bezoek aan een aantal bijzondere kwekerijen in de buurt zoals Tuingoed Foltz in Meeden, De Kleine Plantage in Eenrum,  Kwekerij Jacobs in Vriescheloo of kijk in de Open Tuinen Gids welke particuliere tuin u altijd al eens had willen bezoeken. Overnachten kan geen probleem zijn, er zijn voldoende aardige B&B ‘s in de directe omgeving en wilt u direct vanuit uw bed op de fiets stappen om mee te gaan met de excursie dan kunt u overnachten in Boerderij Hermans Dijkstra, www.boerderijhermansdijkstra.nl

U kunt zich hier opgeven:

aanmeldformulier