U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

Excursie NTs: Rotterdam Urban Gardening

bus excursie

Erasmusbrug groenNet als New York, Londen en Berlijn is Rotterdam al jaren bezig met urban gardening/farming.

We beginnen de dag in de community garden De Bajonettuin, een buurtinitiatief, samen met Woonstad Rotterdam (zie Tuinjournaal sept. 2015).

Vervolgens naar de vergroende Maasoevers. De gemeente Rotterdam heeft de kades recentelijk laten opknappen met een wandelpromenade, zitmeubilair en plantvakken ontworpen door Piet Oudolf.

Rotterdam

Lunch in een van Europa’s grootste stadslandbouwbedrijven: Uit je eigen Stad. Midden in het havengebied kunnen ‘stadsmensen’ voedsel en de productie ervan zien, ervaren en proeven, waarbij een duurzaam voedselsysteem voorop staat. Verder kweekt men er in een gesloten synergetisch systeem groente en vis met heel weinig water en zonder kunstmest.Stadsboerderij ‘Uit je eigen stad’Stadsboerderij ‘Uit je eigen stad’

’s Middags lopen we door de Voedseltuin aan de Keilestraat. Vrijwilligers kweken hier groente en fruit om de pakketten voor de cliënten van de voedselbank aan te vullen.

voedseltuin

We wandelen vervolgens naar het Dakpark, boven de Bigshops. Het Dakpark Vierhavenstraat (2014) is gebouwd op een 1,2 km lange winkelboulevard. Op een plek waar voorheen prostituees en drugsdealers werkzaam waren is nu een lumineuze groene plek gerealiseerd.

dakpark

Slotakkoord op Nederlands eerste grote oogstbare dak, de Dakakker aan de Schiekade. Hier worden groenten, fruit en kruiden verbouwd en er worden honingbijen gehouden. De Dakakker is de grootste dakboerderij van Europa waarbij direct met grond op dak wordt gewerkt.

Dakakker

NTs donateurs en een introducé € 55, – p.p. ; niet donateurs € 60, – p.p.

Start en eindpunt: Station Rotterdam CS. Tijd: 9.30-17.00 uur

Opgeven: