U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

NTs Excursie 12 september Sittard: Onverwachte groene oases

Zaterdag 12 september: Wandelexcursie

Wist U dat Sittard een stadje is met een rijk historisch en religieus verleden, waarvan veel in de vorm van unieke groene oases rond het centrum bewaard gebleven is?

Na de ontvangst in het naar aanleiding van een wonder gebouwde Mariapark en een inleiding over het ontstaan van de vele groene oases in het centrum van Sittard wandelen we via het Michielskerkje langs en door de Geheime Tuinen inclusief de tuin van een van de kloosters.

We wandelen naar ons lunchadres in de uit de 14e eeuw stammende Ophovenermolen. Vervolgens verdiepen we ons na een inleiding en met een rondleiding in de opzet en historie van Sittards Stadspark dat momenteel wordt gerenoveerd. Het is een van de weinige parken in Nederland met de status van rijksmonument. Het is ontworpen door Dirk Tersteeg en wordt gekenmerkt door vele bijzondere bomen en historische elementen. We sluiten af met een hapje en een drankje in een café aan de Markt.

U wordt een dag lang geheel in Limburgse sferen ondergedompeld.

Deze excursie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met een van de leden van de werkgroep Geheime Tuinen van de Vereniging Sittards Verleden. De uitvoering ligt in handen van de leden van de werkgroep en nauw betrokken deskundigen van de gemeente Sittard-Geleen.

Zie voor meer informatie over deze werkgroep elders op onze website. Of kijk op de website van de werkgroep: www.geheimetuinenvansittard.nl/

Kosten: Donateurs NTs en één introducé € 49,50 p.p.; overige niet-donateurs € 54,50.

Maximaal aantal deelnemers: 40.

Aandachtspunt: U dient goed ter been te zijn! Alles vindt lopend plaats.

Tip: Maak er een weekend van! Deze excursie laat namelijk slechts een tipje zien van de vele interessante historische, groene en religieuze bezienswaardigheden in en rond Sittard!