U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

NTs Excursie 4 juli: Twee buitenplaatsen en eco boomgaard aan de Veluwezoom

Busexcursie

Een tocht door de groene culturele historie van het stroomgebied van de Neder-Rijn en de Veluwe zoom. We bezoeken een ‘oude’ en een ’nieuwe’ buitenplaats en bovendien een koetswisselplaats uit 1846 met een unieke boomgaard.

bus excursie

We beginnen op Landgoed Zuylestein bij Leersum. Begin 17de eeuw heeft stadhouder Frederik Hendrik het park naar de laatste mode laten aanleggen met een sterrenbos, waterpartijen, moestuin en orangerie. Omstreeks 1965 is een begin gemaakt met de restauratie hiervan. Een van de parels binnen dit geheel is de prachtige, geheel ommuurde moestuin. Thea Dengerink zal ons vertellen over historie en restauratie van het landgoed. www.landgoed-zuylestein.nl

Vervolgens zijn we te gast in een boerderij annex koetswisselplaats uit 1849 met een bongerd van ruim 100 hoogstambomen. Deze is zo aangelegd dat de boer zijn oogst boom na boom kon binnenhalen. In deze tuin wordt ecologisch ge(moes)tuiniert. www.huistenhalve.nl

’s Middags bezoeken we het rijksmonument Remmerstein uit 1913. Het Engels aandoende huis heeft een prachtige terrasvormige tuin ontworpen door Dirk F. Tersteeg. Saskia von Geldern en Lot Evelein, de beide eigenaresses zullen ons iets vertellen over huis, tuin en haar bewoners. Elyze Storms, werkzaam bij het Gelders Genootschap, verzorgt een lezing over de nieuwe buitenplaatsen die in het begin van de 20ste eeuw hier werden gebouwd. www.utrechtsebuitenplaatsen.nl

NTs-donateurs en een introduce € 52,50 p.p.; niet- donateurs € 57,50 p.p. Start: tussen 10.00 en 10.30, einde 17.00 uur. Landgoed Zuylestein is bereikbaar met het OV.