U kunt zich vanaf maandag 4 maart voor de excursies van 2019 inschrijven.

LUSTRUMEXCURSIE 2015(meerdaags)”Bijzondere tuinen in Zeeuws Vlaanderen en België”

Deze lustrumexcursie op 4, 5 en 6 juni 2015 heeft een internationaal karakter.

We logeren in Hotel Brugge-Oostkamp. Dit hotel is gevestigd in het voormalige kasteel Cruydenhove, een van oorsprong statig 17de eeuws landhuis aan de rand van de stad Brugge waarvan het karakter is behouden, maar dat is uitgebreid met het comfort van nu.

De lustrumexcursie begint donderdag aan het eind van de middag in het hotel met een ontvangst gevolgd door welkomst diner.

Daarna is er een lezing door Martin van den Broeke getiteld: ‘Buitenplaatsen in Zeeuws-Vlaanderen’. In deze lezing besteedt Martin van den Broeke aandacht aan de buitenplaatsen die voorheen in Zeeuws-Vlaanderen te vinden waren, zoals hofsteden met ‘herenkamers’, schansbuitens en ambachtsheerlijke landhuizen in de zeventiende en achttiende eeuw’.

Vrijdag en zaterdag zullen we per touringcar een aantal tuinen bezoeken in Zeeuws Vlaanderen en België.

Vrijdagochtend bezoeken we de tuin van Sarina Meijer-de Feijter in Axel.
Deze tuin in landschappelijke stijl is in 1981 aangelegd naar een ontwerp van A.J. van der Horst. Strakke vormen  met een grote vijver en uitbundige borders zorgen voor een tuin die al jaren bekend staat als een hoogtepunt.

Daarna vertrekken we naar Ertvelde, naar tuin Les Déeses Vertes van de familie De Sy-De Smet. Deze 4500m2 grote  tuin is ontworpen door tuinarchitect Erik de Waele en geeft een goed beeld van de Belgische tuinarchtectuur, waarbij strakke vormen van Taxus en Buxus worden afgewisseld met vaste planten.

We gebruiken de lunch in Ertveld in ’t Molenhuisje, een restaurant naast de prachtige molen van Ertvelde.

‘s Middags staat de 15e eeuwse omwalde Hoeve Bijsterveld op het programma. De tuin is indertijd ontworpen door Nina Balthau en is onderverdeeld in kamers op kleur en later nog uitgebreid met bos, bloemenweide en een fruittuin.

De dag wordt afgesloten met een bezoek aan de tuin van tuinarchitect Chris Ghyselen, gelegen in een licht golvend landschap (questa-gebied Oedelem-Zomergem).
Dhr. Ghyselen is niet alleen ontwerper, ook heeft hij verscheidene nieuwe vaste planten op zijn naam staan.

Na aankomst in het hotel wordt aldaar het diner geserveerd.

Zaterdag 6 juni vertrekken we naar Kasteel Oostkerke van Baron en Baronesse François van der Elst.
We krijgen een rondleiding  door de tuin, die in de jaren 30 is ontworpen door o.a. Mien Ruys. U zult genieten van deze bijzondere tuin die als geheel perfect is geïntegreerd in het idyllische polderlandschap.
Ook bezoeken we de kerk.

Als tweede een bezoek aan de tuin van de familie De Waele in Retranchement.
De eigenaren begonnen in 1985 net de aanleg van hun tuin. Een tuin met diverse tuinkamers, veel hagen en volle, gemengde borders.

Daarna lunchen we in Damme.
Na de lunch is er gelegenheid het stadje met haar rijke historie te verkennen. Een bezoek aan het  museum is zeker de moeite waard, maar ook voor de liefhebbers van antiquarische boeken is er veel te genieten.

Na dit korte intermezzo vertrekken we naar Topiary in Zedelgem, een tuin in 1991 ontworpen door tuinarchitect Chris Ghyselen. In deze Engels geïnspireerde tuin kunnen we genieten van onder andere een verzameling rozen, gekozen voor hun geur en kleur. De structuur wordt bepaald door sterk gesnoeide hagen van haagbeuk, taxus, leilinden en buxus.

We sluiten deze excursie af in het hotel in Brugge.

De kosten voor deze excursie bedragen:
€ 350.- op basis van een tweepersoonskamer, en
€ 420.- op basis van een éénpersoonskamer.
Inbegrepen zijn naast de overnachtingskosten in Hotel Brugge Oostkamp op 4 en 5 juni, het vervoer per bus, lunches op 5 en 6 juni, diners op 4 en 5 juni, de ontvangst en entrées van de diverse tuinen.