Beresteyn te Voorschoten

Ontwikkelingen

Eigenaar AMVESberesteynT wil Beresteyn herontwikkelen door seniorenappartementen te bouwen rondom het diensterf en een uitrit aan de Mozartlaan aan te brengen. Het plan is om vier gebouwen, in een maximale hoogte van 15 meter, te realiseren en debestaande bebouwing met indifferente waarde daarvoor te slopen met uitzondering van het landhuis.(zie foto). Centrale voorzieningen worden in het hoofdgebouw ondergebracht. Parkeervoorzieningen worden half ondergronds voorgesteld.

Een van de vier gebouwen overschrijdt de contour van de toegestane bebouwingsgrenzen en is gepland in de voormalige moestuin met eveneens een indifferente waarde.

Tuin

De tuin heeft, sinds het sluiten van de kostschool in 2001, veel achterstallig onderhoud

Drie onderdelen van de tuin staan op de gemeentelijke monumentenlijst.

1)     De vijver aan de Leidseweg .

2)     De voortuin met oprijlaan.

3)     De grot achter in het bos.

Een samenwerkingsverband tussen AMVEST en de Stichting Zuid-Hollands Landschap heeft er toe geleid dat delen van het parkbos werden opgeknapt.

Beresteyn is onderdeel van de landgoederenbiotoop en de EHS. Om in de tuin te kunnen bouwen en om de nieuwe uitrit aan de Mozartlaan aan te brengen moet ontheffing aangevraagd worden bij de provincie.

Omwonenden maakten in februari 2014 ernstig bezwaar tegen de nieuwe uitrit aan de Mozartlaan en de hoogte van de nieuwbouw van 15 meter. (5a6 lagen). Sindsdien liggen ontwikkelingen- en besluitvormingen stil. De MC volgt nauwlettend de gemeentelijke agenda en planvorming.