2014-03-Tuinjournaal september

In dit nummer

Groen maakt gelukkig. De tuiniers, tuinbezoekers en in groen erfgoed geïnteresseerden onder ons weten dat al langer. Het positieve effect van een groene omgeving is veelal de drijfveer van onze passie. Maar ook de wetenschap ziet een duidelijke relatie tussen groen en welbevinden: ‘Vitamine G’. Wetenschapper Agnes van den Berg schetst tuinieren als de meest effectieve manier om de weldaad van de natuur te ervaren. Ook de kleuren van tuinplanten hebben interessante effecten op ons welbevinden, aldus Martje van den Bosch. Opentuineigenaar Marjan Sorgdrager vertelt over de helende werking van haar tuin na een levensbedreigende situatie. Bij sommige wandelroutes wordt door afwisseling en amusement heel bewust ingespeeld op wat je ‘belevingservaring’ kunt noemen. Wim Meulenkamp wandelde voor ons een ‘rondje landgoed Vilsteren’ met mooie vergezichten, een kurketrekker, een kluis en een graf. Maar ons groen is niet altijd gezond, schrijft Frank Moens van de Bijenvereniging: de hoge concentratie bestrijdingsmiddelen in sierplanten bij tuincentra heeft een grote invloed op de bijensterfte. Architectuurhistoricus Mariëtte Kamphuis vertelt Anne Wolff over haar passie: het telen van biologische snijbloemen. In alle verhalen is ‘vitamine G’ van cruciale betekenis.

Artikelen downloaden

Beneden bieden wij de artikelen uit dit Tuinjournaal ter download (PDF) aan

Trefwoorden

Agnes van den Berg, ‘vitamine G’, biologische snijbloemenkwekerij, Copijn, Mariëtte Kamphuis, seasonal flower movement, Constance Spry, Erigeron annuus, Helianthus, Marjan Sorgdrager, Alcea nigra, Hemerocallis, Martje van den Bosch, Papaver somniferum, ferme ornée, kurkentrekker, Landgoed Vilsteren, slakkenbergje, agrarische monoculturen, bijenpopulatie, gewasbeschermingsmiddelen, stuifmeelwaarden, Eigen Haard, Sociaal Tuinieren-middag, Cryptotaenia japonica, Strobilanthes, Teucrium hyrcanicum, Brummense Overtuin, Ijsselvallei, Liriodendron tulipifera, Rhienderenseveld, functionalisme, Modernisme, Monumentenstatus, Willem Marinus Dudok, yin-yangverstrengeling, ‘Volkspark’, Drottningholm, lindelanen, Malmovik, Simon de la Vallée,