2015-01 Tuinjournaal maart

In dit nummer

De aanleg van tuinen en parken bestaat bij de gratie van de tuinier. Continu onderhoud en specifieke kennis zijn essentieel om interessante tuinen duurzaam in stand te kunnen houden. Jammer dat het ontbreken van voldoende kennis over planten bij velen het plezier van tuinieren bederft. Dit maakt tuin èn tuinier kwetsbaar, stelt Éva Kovács. Peter Verhoeff schrijft over de ‘vergeten’ historische tuin van Kasteel Huis Bergh, een van onze oudste bewaard gebleven tuinen (1461). De kwetsbaarheid van een tuinaanleg blijkt ook regelmatig op oude buitenplaatsen, ontdekte Korneel Aschman. Met zorg aangelegde tuindetails vervagen of verdwijnen, zoals het Kippeneiland van kasteel Duivenvoorde. In een park op het grondgebied van Ridderhofstad Nijevelt krijgt een vergeten moestuin een eigentijdse functie voor de buurt. Een kleinschalige kwekerij met een niet-alledaags assortiment is een kwetsbaar bedrijf. Martje van den Bosch bezocht Marcel de Wagt van de ‘Kwekerij van opvallende vaste planten’. Openstelling vergroot de waardering voor tuinieren. Ankie Dekker-Fokker behoorde tot de eerste tuiniers die hun tuin begin jaren tachtig openstelden voor de NTs. Marian Lenshoek zocht haar dertig jaar later op. “Bijna vijftig jaar stopten we al onze creativiteit, inspiratie en energie in onze tuin. Nu we ouder worden en het onderhoud ons wat zwaar gaat vallen, beseffen we hoe kwetsbaar de schoonheid is die we hebben opgebouwd,” constateert opentuineigenaar Els de Boer.

Artikelen downloaden

Beneden bieden wij de artikelen uit dit Tuinjournaal ter download (PDF) aan

Trefwoorden

Belmonte, lustrumdag, tuinexcursie, Wageningen, ‘Tuinen van de Toekomst’, Éva Kovács, natuureducatie, onderhoudsarm, kaatsbaan, Kasteel Huis Bergh, Nieuwe Gaard, ‘Tuijn in de Vinkenborch’, buurtmoestuin, Nijevelt, Ridderhofstad Nijevelt, Stichting Abrona, Duivenvoorde, Kippeneiland, Schimmelpenninck van der Oije, Echinacea, Heuchera, Kniphofia’, Marcel de Wagt, Phloxen, Ankie Dekker-Fokker, geel-witte borders, open tuinen, ‘Zeeuwse tuinen’, Bowles, galanthofielen, sneeuwklokjes, Els de Boer, Louis Le Roy, ‘ecokathedraal’, Arcen, Erfgoedvereniging Heemschut, Hoogezand-SappemeerOosterpark, Stichting Dorp, lustrumexcursie, Martin van den Broeke, Remmerstein, Zuylestein, Hortus botanicus Haren, Laarmantuin, Metasequioa glyptostroboidesum, Sequoiadendron gigante,

Download artikelen

Leven met en in groen in de 21e eeuw

Belmonte, lustrumdag, tuinexcursie, Wageningen, ‘Tuinen van de Toekomst’,

Hoe lang gaat een tuin mee?

Éva Kovács, natuureducatie, onderhoudsarm,

De‘vergeten’ historische tuin van kasteel Huis Bergh

kaatsbaan, Kasteel Huis Bergh, Nieuwe Gaard, ‘Tuijn in de Vinkenborch’,

Vergeten moestuin als basis voor sociaal tuinieren

buurtmoestuin, Nijevelt, Ridderhofstad Nijevelt, Stichting Abrona,

Het Kippeneiland, in dierbare herinnering?

Duivenvoorde, Kippeneiland, Schimmelpenninck van der Oije,

Marcel de Wagt en zijn ‘Kwekerij van opvallende vaste planten’

Echinacea, Heuchera, Kniphofia’, Marcel de Wagt, Phloxen,

Openstelling belangrijk voor waardering tuinen

Ankie Dekker-Fokker, geel-witte borders, open tuinen, ‘Zeeuwse tuinen’,

Tuinen bezoeken in het vroege voorjaar

Bowles, galanthofielen, sneeuwklokjes,

Onze geliefde tuin; hoe lang nog?

Els de Boer, Louis Le Roy, ‘ecokathedraal’,

Belangenorganisaties krijgen gelijk inzake Arcen

NTs-excursies in 2015

lustrumexcursie, Martin van den Broeke, Remmerstein, Zuylestein,