2015-02 Tuinjournaal juni

In dit nummer

Met het thema ‘De onzichtbare tuin’ geeft de Nederlandse Tuinenstichting aandacht aan de grond en wat zich daarin afspeelt. Dat zie je niet, maar het heeft wel een geweldige impact heeft op de vitaliteit van iedere tuin. Aanleiding voor dit nummer is dat de Verenigde Naties 2015 hebben uitgeroepen tot het ‘Internationale Jaar van de Bodem’. Een actueel onderwerp voor tuiniers en mensen die in tuinen zijn geïnteresseerd, dat we graag met u willen delen. Tuiniers dragen met hun individuele creativiteit bij aan een herwaardering van de menselijke schaal. Die verliezen we namelijk steeds meer uit het oog in de hedendaagse maatschappij, vindt Peter Bauwens. Een lagere opbrengst, maar een grote persoonlijke motivatie kenmerkt de biologische plantenkweker Jan Huiberts, ontdekte Martje van den Bosch in een gesprek met de houder van de Nederlandse Plantencollectie Buddleja. Voor sommige tuiniers ligt de uitdaging in het werken met aarde. Meer dan durf, aarde en zoden is niet nodig, zegt Éva Kovács. Ze laat de ontwikkeling zien van kunstmatig aangelegde heuvels als verdedigingswerken tot eigentijdse Nederlandse voorbeelden van ‘land-art’. Auteur Suze Peters kijkt met andere ogen naar onkruid. De natuur kiest zelf de planten uit die open grond bedekken om problemen aan te pakken. Onkruiden zijn de ‘ploegers’ van de onderwereld’ die met hun wroetwerk de structuur van de bodem verbeteren. In de ecologische tuin van opentuineigenaar Wim Baas staat de relatie tussen sterke en gezonde planten, bodemschimmels, mieren, humus en kalk centraal. Ecologisch tuinieren in de praktijk in een bijzondere tuin die u als donateur van de Nederlandse Tuinenstichting kunt bezoeken.

Artikelen downloaden

Beneden bieden wij de artikelen uit dit Tuinjournaal ter download (PDF) aan

Trefwoorden

Bloemenbuurt, Sociaal Tuinieren, Sociaal Tuinieren-dag, Suzanne Kooij, culturele multiplier, periodiek schenken, Belmonte Arboretum, Lenneke Berkhout, Nationale Plantencollectie, rozencollectie, erosie, FAO, Marian Lenshoek, uitputting, verdichting, verzilting, verzuring, Biodiversiteit, cultuursoorten, Peter Bauwens, voedingsgewassen, Éva Kovács, terp, vliedberg, Buddleja, davidii, Martje van den Bosch, weyeriana’s, Suze Peters, wichelroedelope, wichelroedes, krabbenscheren, lisdodden, petgat, Westbroek, Wim Baas, Boomclumps, Carien van Boxtel, F.W. de Virieu, Heestergroepen, Singelpark, Landgoed Zuylestein, Marjorie Gisolf-Smit, Michiel Plomp, Neder-Rijn, Ysk Vondeling, De Virieu, Gonne Doormans, Zaltbommel, ‘De Verdraagzaamheid’,