710 | 173

Naar aanleiding van meldingen vanuit ‘het veld’, bezorgde burgers, actievoerende groepen, alerte donateurs, komt de Monumentencommissie in actie. Zij onderzoekt welke hulp geboden is, die kan variëren van een informatief telefoongesprek tot een jarenlange begeleiding van projecten.

Rosa Spier Huis

Laren

Status: lopend

De Nederlandse Tuinenstichting maakt zich samen met Erfgoedvereniging Heemschut grote zorgen over het behoud van de tuin bij het Rosa Spierhuis nu de directie van het tehuis voor kunstenaars besloten heeft te kiezen voor nieuwbouw. Op 7 mei heeft de Raad van State uitspraak gedaan over het Rosa Spier Huis. De beroepen van Heemschut en Tuinenstichting zijn ongegrond verklaard omdat het Rosa Spier Huis niet op een monumentenlijst is geplaatst.

Reddingsactie Rosa Spierhuis en tuin vergeefs: Raad van State verklaart beroep ongegrond

Op 7 mei heeft de Raad van State uitspraak gedaan over het Rosa Spier Huis. De beroepen van Heemschut en Tuinenstichting zijn ongegrond verklaard omdat het Rosa Spier Huis niet op een monumentenlijst is geplaatst. De aanvraag rijksmonument en de Redengevende Beschrijving hebben geen enkele rol gespeeld. Ook is de Raad van State voorbijgegaan aan het feit dat er door gemeente en het Rosa Spier Huis geen onderzoek is verricht naar de cultuurhistorische waarde van het complex.

Berichten in de media over de uitspraak van de Raad van State:

NOS: Rosa Spier Huis wordt gesloopt
Rosa Spier Huis verhuist

Telegraaf.nl-7 mei 2014
Weg vrij voor sloop Rosa Spier Huis Laren
Nederlands Dagblad (abonnement)-7 mei 2014
Rosa Spier Huis gaat tegen de vlakte
Skipr-7 mei 2014
Rosa Spier Huis wordt afgebroken

Nationale Zorggids-7 mei 2014

Het bestemmingsplan Laren-West had deels moeten worden vernietigd om zo sloop van het Rosa Spier Huis aan de Esseboom te voorkomen. Dat eiste de stichting Behoud Erfgoed Rosa Spier tijdens een rechtszitting bij de Raad van State. Het leek de laatste kans voor de stichting. Laat de Raad het bestemmingsplan voor de oude en nieuwe locatie in stand, dan is het gedaan met het woonzorgcomplex voor oude kunstenaars en wetenschappers.

Er is door de Raad van State uitsluitend naar de procedurele aspecten gekeken en ons beroep is niet inhoudelijk beoordeeld.

Aandacht voor behoud Rosa Spierhuis en tuin in de media

Bij EéńVandaag is Piet Bakker aan het woord klik hier voor de reportage.

In een reportage bij actualiteitenprogramma Één vandaag zien wij Piet Bakker die namens de Monumentencommissie van de Nederlandse Tuinenstichting spreekt over de eenheid tussen gebouw en tuin en waarom deze bekende tuin van Mien Ruys niet mag verdwijnen. Momenteel loopt er een procedure bij de Raad van State om sloop te voorkomen.

Het tuinontwerp voor het Rosa Spierhuis van Mien Ruys

“Met veel belangstelling heb ik de tekeningen van de Rosa Spier Stichting bekeken,” schreef Mien Ruys op 28 juli 1967 aan de architecten Verbruggen en Goldschmidt, die haar gevraagd hadden de tuin van het Rosa Spierhuis te ontwerpen. “Het lijkt me een boeiende opgave hierbij de omgeving te verzorgen en ik zal dan ook graag hieraan mijn volle aandacht geven.”

Kort na het overlijden van Rosa Spier is het huis in 1969 door de toenmalige minister Marga Klompé geopend. Net zo bekend als het huis is de tuin waarin Het Rosa Spier Huis ligt.  Op de oorspronkelijke tekeningen is te zien hoe Mien Ruys speelt met de ruimte, hier en daar wat schuift met groepen bomen, rekening houdende met onder meer veranderende ideeën over het aantal parkeerplaatsen bij de entree, en zo tot het uiteindelijke ontwerp komt.

mienruijs

De tuin van Mien Ruys bij het Rosa Spierhuis laat op een unieke wijze zien welke invloed zij had op de Nederlandse tuinarchitectuur. Piet Bakker vertelt in de uitzending over de rechte vormen: de rechthoeken, vierkanten en heldere lijnen die zo typerend zijn voor de ontwerpen van Mien Ruys en die in dit ontwerp van haar nog steeds duidelijk herkenbaar zijn; ook noemt hij de manier waarop de tuin op naadloze wijze aansluit op het gebouw.

Bekijk hier de video; Rosa Spierhuis, klaar voor de sloop of rijksmonument.
sitestat

Eerder nieuws

Het bestemmingsplan Laren-West moet deels worden vernietigd om zo sloop van het Rosa Spier Huis aan de Esseboom te voorkomen. Dat eiste de stichting Behoud Erfgoed Rosa Spier tijdens een rechtszitting bij de Raad van State.

Het is een laatste kans voor de stichting. Laat de Raad het bestemmingsplan voor de oude en nieuwe locatie in stand, dan is het gedaan met het woonzorgcomplex voor oude kunstenaars en wetenschappers.

De gemeente zette de deur al op een kier door het bestaande complex niet op de gemeentelijke monumentenlijst te willen plaatsen. Dat zou de sloop namelijk bemoeilijken. Verder vindt de gemeente dat het vooral een zaak is voor bestuur en directie van het Rosa Spier Huis. Die vindt blijkbaar dat het complex niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd.

Volgens de stichting hoeft dit nog niet te betekenen dat het complex dan maar moet worden gesloopt. De bouwkundige staat is nog goed. Alleen zijn de kamers te klein. Maar een verbouwing en lichte uitbreiding volstaat. Daarnaast vindt de stichting het niet goed dat de filosofie van de oprichters Rosa Spier en Henriëtte Polak nu opzij wordt gezet. Het complex moet een rustige en beschermde omgeving bieden aan de bewoners op een korte afstand van het actieve leven in het centrum van Laren.

Die filosofie gaat nu op de schop. De nieuwbouw van het Rosa Spier Huis aan de Hector Treublaan ligt veel verder van het centrum in de directe omgeving van de snelweg. Om de bouw toch mogelijk te maken, moesten de geluidsnormen worden opgerekt. Het gevolg daarvan is wel dat de bewoners meer lawaai moeten accepteren.