Naar aanleiding van meldingen vanuit ‘het veld’, bezorgde burgers, actievoerende groepen, alerte donateurs, komt de Monumentencommissie in actie. Zij onderzoekt welke hulp geboden is, die kan variëren van een informatief telefoongesprek tot een jarenlange begeleiding van projecten.

Rosa Spier Huis

Laren

Status: lopend

Aandacht voor behoud Rosa Spierhuis en tuin in de media

Bij EéńVandaag is Piet Bakker aan het woord klik hier voor de reportage.

De Nederlandse Tuinenstichting maakt zich samen met Erfgoedvereniging Heemschut grote zorgen over het behoud van de tuin bij het Rosa Spierhuis nu de directie van het tehuis voor kunstenaars besloten heeft te kiezen voor nieuwbouw. In een reportage bij actualiteitenprogramma Één vandaag zien wij Piet Bakker die namens de Monumentencommissie van de Nederlandse Tuinenstichting spreekt over de eenheid tussen gebouw en tuin en waarom deze bekende tuin van Mien Ruys niet mag verdwijnen. Momenteel loopt er een procedure bij de Raad van State om sloop te voorkomen.

Het tuinontwerp voor het Rosa Spierhuis van Mien Ruys

“Met veel belangstelling heb ik de tekeningen van de Rosa Spier Stichting bekeken,” schreef Mien Ruys op 28 juli 1967 aan de architecten Verbruggen en Goldschmidt, die haar gevraagd hadden de tuin van het Rosa Spierhuis te ontwerpen. “Het lijkt me een boeiende opgave hierbij de omgeving te verzorgen en ik zal dan ook graag hieraan mijn volle aandacht geven.”

Kort na het overlijden van Rosa Spier is het huis in 1969 door de toenmalige minister Marga Klompé geopend. Net zo bekend als het huis is de tuin waarin Het Rosa Spier Huis ligt.  Op de oorspronkelijke tekeningen is te zien hoe Mien Ruys speelt met de ruimte, hier en daar wat schuift met groepen bomen, rekening houdende met onder meer veranderende ideeën over het aantal parkeerplaatsen bij de entree, en zo tot het uiteindelijke ontwerp komt.

mienruijs

De tuin van Mien Ruys bij het Rosa Spierhuis laat op een unieke wijze zien welke invloed zij had op de Nederlandse tuinarchitectuur. Piet Bakker vertelt in de uitzending over de rechte vormen: de rechthoeken, vierkanten en heldere lijnen die zo typerend zijn voor de ontwerpen van Mien Ruys en die in dit ontwerp van haar nog steeds duidelijk herkenbaar zijn; ook noemt hij de manier waarop de tuin op naadloze wijze aansluit op het gebouw.